NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%

- Norges største spillsatsing!

Sist oppdatert:
Hva koster over 100 millioner kroner og har 450 personer på lønningslista? 23. mai braker det løs!

VERDENSPREMIERE:Vi tester «Age of Conan». Les om det nye, norske eventyret her.

(Spillmagasinet): Godt og vel 450 navn har fått plass i rulleteksten til det norskutviklede rollespillet «Age of Conan: Hyborian Adventures». Spill av denne størrelsesordenen har en utviklingskostnad fra 100 millioner kroner og oppover.

Det er rimelig å anta at utvikleren Funcom har brukt vel så det på storsatsningen «Age of Conan».

- Dette er norgeshistorien største kulturprosjekt noensinne, sier produktdirektør Jørgen Tharaldsen i Funcom til Spillmagasinet.

- Det nærmeste prosjektet i norsk skala er «Flåklypa». Det var en enorm suksess her til lands, men nådde aldri utenfor Norges grenser. Vår satsing er global. På Gamespot (en av USAs største spillnettsider, journ.anm.) er det bare «Grand Theft Auto IV» som har hatt flere lesere blant kommende spill.

Å være eller ikke være?

Over 30 magasiner over hele verden har plassert «Age of Conan» på sine forsider, og de fleste store amerikanske nettsider har redaksjonelle spesialsatsinger på spillet. Rundt 500.000 unike brukere besøker hjemmesiden til «Age of Conan» hver uke.

Å hevde at reisen inn i Conans verden har vært et rosenrødt eventyr er imidlertid en feilslutning. Blodrødt, er mer passende. Spillet har blitt utsatt en rekke ganger og aksjekursene har rast. DagensIT har brukt utrykket «blør penger» i sin omtale av Funcom.

Tharaldsen vil likevel ikke si at suksessen til «Age of Conan» er et «være eller ikke være» for selskapet.

- Nei, jeg ser det ikke slik, men det er klart suksess er viktig. Det er alltid viktig å ha kvaliteten i bunn, og vi føler at vi har levert i forhold til den visjonen vi satt oss fore for dette spillet. Alle som driver med underholdning må levere på løpende bånd. Men vi kan jo ikke garantere suksessen. Vi er utrolig stolte av produktet, så er det opp til verden å dømme det. Men indikasjonene vi har fått, er veldig bra, sier han.

- Hvor mye har det kostet å utvikle spillet?

- Jeg kan ikke kommentere akkurat det. Men generelt koster et spill av denne størrelsen fra 100 millioner kroner og oppover. Det er der det starter. «World of Warcraft » kostet vel rundt 50 millioner dollar i sin tid, da dollarkursen var litt annerledes enn i dag.

Bli med inn i Conans verden:
(Artikkelen fortsetter under videovinduet)

Se flere spillvideoer her

Oppskriften på suksess

«Age of Conan» er et online rollespill, et såkalt MMORPG (massivt multiplayer online rollespill). Verdens største MMORPG er i dag det ikke helt ukjente «World of Warcraft».

Spillet har ifølge utvikleren Blizzard over ti millioner aktive spillere som hver betaler cirka 50 kroner i måneden for å leve i den virtuelle verdenen Azeroth. Med bare en liten prosentandel av «World of Warcrafts» brukere kan vi anslå at «Age of Conan» er en suksess. Det koster rundt 75 kroner måneden å være en del av Conans verden.

Ingen konkrete tall er offentliggjort i forhold til forhåndssalget av «Age of Conan», men den siste oppdateringen fra Funcom melder at selskapet er fornøyde med salget.

- Det er jo en sammenheng mellom hvor mange spillere vi skalerer serverne for og indikasjonen på antall forhåndskjøpte spill. Jeg kan ikke kommentere hvor mange spillere vi ha for at spillet er en suksess. Det jeg kan si er at vi skalerer serverne våre til å takle 600.000 spillere i lanseringsvinduet. Og dersom vi får så mange spillere, er det å regne som en stor suksess, sier Tharaldsen.

«Age of Conan: Hyborian Adventures» slippes til pc den 23. mai 2008. Spillet er også under utvikling til Xbox 360 og er planlagt lansert i løpet av 2009.

VERDENSPREMIERE:Vi tester «Age of Conan». Les om det nye, norske eventyret her.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere