NA24.no

- Norwegians flykjøp på 70 milliarder kroner var for dyrt

(Skjermbilde ITV/YouTube)
Sist oppdatert:
- Norwegian tar en alt for stor finansiell risiko.

Norwegian kan gå på en milliardsmell, hvis Ryanair-sjef, Michael O’Leary, får rett.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

- Problemet med Norwegian-bestillingen, er at de har kjøpt på toppen av syklusen. Flybransjen er veldig syklisk, og da gjelder det å legge inn ordre når man er rundt bunnen. Og får man 50 prosent da, ja, da er det billig. Ikke nå, sier O'Leary til NA24.

- Så rabatten er ikke viktig, men timingen er alfa omega.

Michael O’Leary kommer med denne, og mye mer i «Det Store Intervjuet» som publiseres lørdag morgen på Nettavisen.

- Flyene er rett og slett for dyre?

- Ja, og du kan ikke bygge et solid flyselskap med overskudd, ved å kjøpe dyre fly.

- Stor finansiell risiko

Norwegian bestillte i slutten av januar 222 nye fly, en bestilling som uten rabatter, koster over 120 milliarder kroner.

Trolig har Norwegian fått en kjemperabatt som følge av størrelsen på ordren og betaler rundt 70 milliarder kroner.

Uansett er det mye penger for et selskap med en markedsverdi på litt i overkant av tre milliarder kroner.

- Jeg hadde vært redd på vegne av Norwegian, med tanke på den store bestillingen av fly de har gjort. De har ikke behov for så mange fly, og de tar en alt for stor finansiell risiko, som jeg ikke er sikker på at de vil klare å betjene, sier O'Leary.

- Norwegians flykjøp på 70 milliarder kroner var for dyrt. Dette reflekteres jo i Norwegians aksjekurs, som faller, sier Ryanair-sjefen.

- De er ikke konkurransedyktige

- Ryanairs aksjekurs har jo gått motsatt det siste året?

- Stemmer det. Vi er mer forsiktige, og i motsetning til Norwegian, har vi gjort dette i 25 år. Vi frakter 80 millioner passasjerer i år, vi har en mye lavere kostnadsbase, og mye billigere flybilletter.

- Hver gang vi konkurrerer med Norwegian, så blir vi foretrukket. Se hva som skjedde på ruten til Riga for noen år siden. Norwegian klarte ikke konkurransen. De forsvant opp til Gardermoen, og må nå ta enda mer for flybillettene, i tillegg til at de legger på ekstra, for bensinen.

- De er ikke konkurransedyktige med Ryanair. Så enkelt er det.

- De kan konkurrere mot SAS, fordi SAS-prisene er sinnsykt høye, men de har ikke sjanse til å konkurrere med Ryanair, og det er et stort problem for dem, sier O'Leary.

Hva foretrekker du; Norwegian eller Ryanair?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere