*Nettavisen* Økonomi.

- One Call villeder kunder

REFSES: Forbrukerombudet mener nå at begge påstandene One Call opprinnelig kom med i sin kjente reklamekampanje ikke er riktige. Foto: (Onecall.no)

Forbrukerombudet mener selskapet underslår fordeler hos andre operatører.

22.04.14 11:42

One Call har i lengre tid kjørt reklamekampanjer på at de er «like bra - bare billig».

Påstanden er etter Forbrukerombudets vurdering egnet til å villede forbrukerne.

Ombudet ber nå selskapet dokumentere at One Call er «like bra».

Tilbyr ikke 4G

- Sammenligningen underslår fordeler hos andre operatører. Det er Forbrukerombudets vurdering at en forbruker eksempelvis kan la være å undersøke andre operatører og velge One Call framfor eksempelvis Chess, fordi One Call feilaktig hevder å være «like bra», skriver ombudet i et brev som er sendt til mobilselskapet.

Slagordet er egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning de ellers ikke ville tatt, fortsetter brevet.

- Slik situasjonen er nå tilbyr ikke One Call 4G til sine kunder, og problemet er da om dere kan være «like bra» når dere ikke tilbyr kundene 4G, skriver ombudet.

Forbrukerombud Gry Nergård kan nå fatte vedtak om å stoppe reklamen.

- Etterkommer ikke One Call dette vil vi kunne gi selskapet bøter, sier hun til Nettavisen.

Langvarig strid

Telenor har tidligere gått knallhardt ut og hevdet at påstanden om at de er like bra er feil. One Call benytter seg delvis av Telenors nett, og har på det grunnlaget ment at de er like bra. Telenor på sin side viser til at One Call blant annet ikke har tilgang til 4G-nettet, såkalt HD-Voice og flere andre tjenester.

Les også: - Sprer villedende informasjon

De fikk i september støtte fra Næringslivets Konkurranseutvalg, som blant annet påpekte at One Call ikke kan dokumentere at de har like gode tjenester, men utvalget har ingen myndighet til å kreve endringer.

Les også: - Nei, One Call er ikke like bra

I februar ble det klart at One Call ble klaget inn til Forbrukerombudet av Chess, som også er oppgitt over markedsføringen til konkurrenten. De påpeker i likhet med Telenor at One Call mangler 4G.

«One Call tilbyr heller ikke HD Voice-tjenester til sine kunder. Dette er teknologi/tjenester som er svært attraktive hos norske mobilbrukere, og det må legges til grunn at One Call er i stand til å levere produkter/tjenester tilsvarende andre i markedet om selskapet skal kommunisere «Like bra», skrev Chess i sin klage.

Andre gangen reklamen får påpakning

Dette er ikke første gangen One Calls reklame blir slått ned på. I første omgang var slagordet «Like bra - bare billigere». Dette slo Forbrukerombudet fast allerede i januar 2013 at ikke var en lovlig påstand.

Årsaken er at One Call ikke kunne dokumentere at de alltid var billigst, noe som er en forutsetning for en slik påstand.

Dermed er begge de to originale påstandene fra One Call noe Forbrukerombudet mener er villedende.

Har du nyhetstips? Tips tommy.brakstad@nettavisen.no!

Nettavisen har vært i kontakt med One Call, som ikke umiddelbart hadde en kommentar til saken.






Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag