NA24.no

- Paragrafrytteri som grenser til mobbing

Innehaver Christian Holth i Tyst Bar synes Aurskog-Høland kommunes skjenkekontrollører har feil fokus når de vil pålegge ham å ta ned denne fotballdrakta på grunn av alkoholreklame.
Innehaver Christian Holth i Tyst Bar synes Aurskog-Høland kommunes skjenkekontrollører har feil fokus når de vil pålegge ham å ta ned denne fotballdrakta på grunn av alkoholreklame. Foto: Roger Ødegård (Indre)
Pub-eieren fikk beskjed om å fjerne Liverpool-drakt etter skjenkekontroll.

Etter besøk av skjenkekontrollen, blir innehaver Christian Holth i Aurskog-baren Tyst pålagt å fjerne ei fotballdrakt som har hengt på pubveggen i sju år, skriver Indre.

I tillegg må Holth ta ned en innrammet gammel reklame for Tuborg, en antikvitet fra den tida da alkoholreklame var lovlig i Norge.

«Skjenkestedet hadde to tilfeller av alkoholreklame, en innrammet fotballtrøye med Carlsberg-logo og en innrammet gammel reklame for Tuborg. Da kontrollørene gjorde ansvars­havende oppmerksom på alkoholreklamen, fjernet vakten på stedet Tuborg-reklamen. Rammen til fotballtrøyen var skrudd fast til veggen, men ansvarshavende lovet at den skulle fjernes dagen etter», står det i rapporten Securitas, som utførte skjenkekontrollen for Aurskog-Høland kommune, leverte.

Den aktuelle drakta er ei Liverpool-drakt. Den engelske klubben reklamerte en stund for det danske ølmerket Carlsberg. Over hele Norge finnes en rekke sportspuber som har drakter hengende oppe, og mange utenlandske lag har reklame for alkohol på draktene sine.

Christian Holth understreker at han er opptatt av å overholde alkohollovgivningen.

- Jeg synes likevel det blir feil fokus å henge seg opp i detaljer som alkoholreklame på ei fotballdrakt. Jeg har hatt skjenkekontrollen på besøk adskillige ganger. Drakta har hengt der i sju år, og ingen har anmerket noe før nå. Når det gjelder Tuborg-reklamen, fikk et skilt med ei tegning av en kar med et ølkrus med overskrifta «Beer» lov til å henge. I tillegg står det Carlsberg på kranene våre og ølflasker med godt synlig logo står i kjøleskapet, forteller Holth.

- Loven skal følges
Plan- og utviklingssjef Dag Hovdhaugen i Aurskog-Høland kommune forteller at han ikke kan kommentere enkeltsaker.

- Jeg har ikke detaljkunnskap om akkurat denne befaringen, men generelt kan jeg si at alkohollovgivningen er til for å følges.

Direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen mener reklameforbudet er ekstremt strengt utformet.

- Derfor har kontrollørene myndighet til å slå ned på det aller meste med loven i hånd. Samtidig har de ikke noe forbud mot å bruke hodet, og det kan det virke som de har glemt i dette tilfellet, konstaterer Nome.

- Vi kjenner til flere lignende saker og blir like oppgitt hver gang. Hensikten med skjenkekontroll skal være å skape et trygt og trivelig uteliv, ikke drive paragrafrytteri som grenser til mobbing, sier en klokkeklar Nome.

Brukte klistrelapp
Direktøren forteller at Bryggeri- og Drikkevareforeningen har store forhåpninger til Helse- og omsorgsminister Bent Høie, som har lovet å modernisere forbudet mot alkoholreklame.

- Vi ønsker ikke å oppheve forbudet, men at mye som i dag framstår som helt urimelig og/ eller veldig detaljorientert, blir gjenstand for en kraftig opprydning, er bra, avslutter Nome.

Christian Holth har ingen planer om å ta ned fotballdrakta.

- Jeg har simpelthen satt en klistrelapp over g-en i Carlsberg. Meg bekjent er det intet øl som heter Carlsber. Da er jeg innenfor.

Les flere saker fra Indre!

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere