*Nettavisen* Økonomi.

- Polarcus er en prøvestein

Foto: Andrè Clark Utvik

I et knapt år har det vært helt stille i korridorene på børsen, men onsdag kom et nytt børsselskap til verden.

30.09.09 12:34

- Mange sitter på gjerdet og følger denne noteringen med argusøyne. Polarcus blir en prøvestein, sier pressetalsmann Tor Arne Olsen ved Oslo Børs til NA24.

NA24 - din næringslivsavis

Seismikkselskapet Polarcus ble notert på markedsplassen Oslo Axess onsdag.

Flere andre har signalisert at de også ønsker notering. John Fredriksens Golar LNG har skilt ut datterselskapet Golar Energy, og det er ventet at dette selskapet vil noteres i løpet av kort tid. Tidligere har Gjensidige også vært nær en børsnotering, men finanskrisen kom ubeleilig med tanke på den prosessen. Mandag ble det klart at gruveselskapet Metallica skal hente penger for å forberede seg til notering på Oslo Axess.

Les mer: Metallica vil ha påfyll

Grønne slips
Ledelsen som brakte Polarcus til Oslo Axess onsdag stilte i solskinn foran Oslo Børs med grønne slips. Selskapet satser på en grønn profil og mener at skipene er mer klimavennlige en tradisjonelle seismikkskip. At de satser på børsnotering nå skyldes at de ser tegn til at bunnen kan være nådd.

- Vi ser lyst på fremtiden, og tror bunnen er nådd i markedet. Nå skal det gå oppover, sier konsernsjef Rolf Rønningen i Polarcus til NA24.

Aksjen ble notert på 4,50 kroner, men etter åpningen er aksje ned 4,4 prosent med en aksjekurs på 4,30 kroner. Det gir selskapet har en markedsverdi på 1,1 milliarder kroner. Volumet og omsetningen i aksjen er god sammenlignet med tidligere.

Fullfinansiering
Selskapet går på børs for å fullfinansiere fremtiden, og kom i mål til slutt med 125 millioner dollar til epo-en. Det er rundt 725 millioner kroner.

- Vi har per i dag to seismikkskip som skal tjene penger fra november og desember, sier konsernsjefen til NA24. To nye skip er i drift per andre kvartal 2010.

Det finnes også en opsjon på ytterligere to nye skip, men det avhenger på hvordan finansmarkedet utvikler seg.

- Det må komme en oppgang. Det tror vi selv på, sier Rønningen, og legger til at han håper på drift av seks skip i andre halvdel av 2010.

40 prosent
Selskapet guider en EBITDA-margin på 40 prosent, og en gjennomsnittelig dagrate per skip på rundt 200.000 dollar dagen, ifølge Rønningen.

- Det skal vi klare, og vi har en god businessmodell, sier han.

Konkurransefordelene ligger i at deres skip slipper ut mindre Nox, som gir mindre skattebelastning, og raskere transitthastighet til feltene, ifølge sjefen.

Tilrettelegger før notering er meglerhusene ABG Sundal Collier og SEB Enskilda. Selskapets advokat er Ernst & Young, og juridisk bistand til børsnoteringen var advokatfirma Selmer.

Selskapet ble notert på Oslo Axess da det ikke hadde tilstrekkelig historie for å bli notert på Oslo Børs hovedliste.

- Var dette en etterlengtet notering?

- Akkurat nå ser det ut til at markedet fungerer normalt, sier pressetalsmann Tor Arne Olsen ved Oslo Børs til NA24.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag