NA24.no

- Prøver å slippe unna med tåkeprat

IKKE FORNØYD: Chess-sjef Arve Andreassen er lite fornøyd med svaret fra One Call-sjef Øistein Eriksen.
IKKE FORNØYD: Chess-sjef Arve Andreassen er lite fornøyd med svaret fra One Call-sjef Øistein Eriksen. Foto: OneCall/Chess
Sist oppdatert:
Chess slakter One Calls forsvarstale, og mener selskapet prøver å villede Forbrukerombudet.

One Call har fått instruks om å stanse reklamekampanjen «like bra - bare billig». Forbrukerombudet mener selskapet underslår fordeler hos andre operatører.


Før helgen svarte mobiloperatøren på brevet fra Forbrukerombudet. One Call avviser kravet.

Det var Chess som klaget inn selskapet. Direktøren i selskapet mener konkurrenten bruker 14 sider hovedsakelig på å underbygge egne kunders tilfredshet med selskapet og hvordan 4G-teknologien fremdeles ansees som umoden.

- Prøver å villede Forbrukerombudet

- Vi oppsummerer tilsvaret fra One Call som et retorisk grep for å villede Forbrukerombudet med – praktisk talt – tåkeprat, skriver Chess-sjef Arve Andreassen til Forbrukerombudet.

Han mener det er ingenting i brevet som endrer utgangspunktet for Forbrukerombudets vedtak.

- Vi merker oss at One Call avslutningsvis i tilsvaret gjør et poeng av at det nå er inngått en avtale om roaming i Telenors nett, og at denne avtalen kan sikre kundene til One Call 4G dekning. Vi legger til grunn at One Call sine kunder ikke automatisk vil få tilgang til 4G på tross av avtalen med Telenor, da slik dekning først trer inn i områder hvor One Call selv ikke har et utbygget nett, skriver Chess-sjefen.

- «Like bra» er villendene for norske forbrukere, fortsetter han.

One Call ønsker ikke å kommentere utspillet fra Chess.

- Vi har en god dialog med Forbrukerombudet, og det vil vi fortsette å ha. Vi ser ingen grunn til å polemisere med Chess, som åpenbart ikke har sett hele vårt svar til Forbrukerombudet, skriver pressekontakt Henning Lunde i en SMS til Nettavisen.

Andre gangen reklamen får påpakning

Dette er ikke første gangen One Calls reklame blir slått ned på. I første omgang var slagordet «Like bra - bare billigere». Dette slo Forbrukerombudet fast allerede i januar 2013 at ikke var en lovlig påstand.

Årsaken er at One Call ikke kunne dokumentere at de alltid var billigst, noe som er en forutsetning for en slik påstand.

Dermed er begge de to originale påstandene fra One Call noe Forbrukerombudet mener er villedende.

Telenor har tidligere gått knallhardt ut og hevdet at påstanden om at de er like bra er feil. One Call benytter seg delvis av Telenors nett, og har på det grunnlaget ment at de er like bra. Telenor på sin side viser til at One Call blant annet ikke har tilgang til 4G-nettet, såkalt HD-Voice og flere andre tjenester.

Les også: - Sprer villedende informasjon

De fikk i september støtte fra Næringslivets Konkurranseutvalg, som blant annet påpekte at One Call ikke kan dokumentere at de har like gode tjenester, men utvalget har ingen myndighet til å kreve endringer.

Les også: - Nei, One Call er ikke like bra

Forbrukerombudet ønsker på nåværende tidspunkt ikke å kommentere brevet.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere