NA24.no

- Redusert til sexobjekter

Sist oppdatert:
Det er ikke bare i Norge at trusesniffende kvinner er for hard kost.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

-Kvinnekjønnet er etter vår umiddelbare oppfattelse redusert til sexobjekter, lyder kritikken fra danske Forbrugerombudsmanden, ifølge Mediawatch.dk.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Det konkluderes med at reklamekampanjen der blant en sykepleier, en sekretær og en nonne sniffer på herretruser laget av JBS er i strid med retningslinjene om kjønnsdiskriminerende reklame og dermed med markedsføringsloven.

Trakk reklamen
Forbrugerombudsmanden mottok i oktober en samlet klage fra HK, Dansk Magisterforening, Dansk Sygeplejeråd, 3F, FOA, Teknisk Landsforbund og Kvinderådet. Kravet i klagen var at reklamen måtte stoppes med umiddelbar virkning.

JBS trakk selv reklamen med umiddelbar virkning dagen etter at klagen ble sendt.

Reklamen har imidlertid oppnådd stor suksess på nettet der flere millioner mennesker har sett den. Videoen ble også kåret til den mest sexy i en kåring NA24 Propaganda nylig holdt.

Les mer her: Tidenes mest sexy reklamer

Sensurert i Norge
Her hjemme vakte også reklamen oppsikt og forbrukerombudet sensurerte bildene.

- Bildene er sterkt kvinnediskriminerende, sa Forbrukerombudet i et brev til JBS.

Det er ikke første gang kampanjene fra JBS vekker oppsikt. i 2004 fikk selskapet prisen for verste reklame sett i et likestillingsperspektiv, Oppmuntringsprisen. Også senere kampanjer har budt på avkledte kvinner og flere klager.

Kampanjen er ifølge JBS rettet mot menn mellom 17 og 25 år. Bak kampanjen står reklamebyrået ...&CO. Det er fotograf Søren Mogens fra HHV København og Paris som har tatt bildene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere