*Nettavisen* Økonomi.

- Regjeringen valgte å ødelegge den gode bilavgift-utviklingen

Inger Elisabeth Sagedal i NAF (midten) går til frontalangrep på skrytet fra finansminister Siv Jensen og Frp-nestleder Per Sandberg.

NAF raser mot regjeringen: - Kutt ut skrytet!

Frp-nestleder Per Sandberg gikk i helgen ut i et engasjert leserinnlegg i Bergensavisen.

- Forslag om reduksjon i avgiftene er vanligvis noe som skaper engasjement hos både forbrukerorganisasjoner og bilbransjen. I sitt bilavgiftsdokument «Norske bilavgifter frem mot 2020» tar NAF og NBF til orde for å redusere bilrelaterte avgifter, og for at eksempelvis omregistreringsavgiften bør reduseres ned mot selvkost.

- Det er ganske forstemmende, den stillheten som har vært fra disse organisasjonene i debatten som bilavgifter som har fulgt i kjølvannet av fremleggelsen av forslaget til statsbudsjett. Her er det foreslått solide kutt i omregistreringsavgiften.

Dette skjedde samtidig som finansminister Siv Jensen møtte bilimportørene og fikk skryt for forslaget om kutt i omregistreringsavgiften.


Sandberg påpekte samtidig som han påpekte at de organisasjonene roste de rødgrønne da de reduserte i omregistreringsavgiften.

- Kutt ut skrytet!

Det får nå NAF til å gå til et frontalangrep på regjeringens budsjettforslag og ber dem kutte ut skrytet.

- Kutt ut skrytet! er den klare meldingen til regjeringen fra kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal.

- Regjeringen skryter av at de har kuttet bilavgiftene. Det høres bra ut, men saken er at det er første gang siden 2007 at nye biler ikke blir billigere. Familievennlige biler med lite utslipp kan nå faktisk bli dyrere. Er dette noe å skryte av?

Statsbudsjettet 2015: Skuffer alle som vil kjøpe ny bil

- I forslaget til statsbudsjett fra regjeringen ble bremsene satt på for avgiftene på nye biler. De siste årene har avgiftene blitt dreid fra motorrommet til det som kommer ut av eksospotta. Nye biler med lave utslipp har blitt 40.000 kroner billigere i snitt. Overraskelsen var stor da vi så fremleggelsen av statsbudsjettet. Her kom regjeringen til dekket bord, men de valgte å ødelegge den gode utviklingen og det får konsekvenser for klimamålene Norge har satt seg, sier Sagedal.

Klikk på bildet for å forstørre.

Avvikling av årsavgiften på campingvogner er et av tiltakene fra regjeringen, samtidig som bilavgiftene prisjusteres oppover. Foto: (Thinkstock)

NAF mener regjeringen i stor grad har valgt å fokusere på symbolsaker.

- Det viktigste i hverdagen til folk flest er ikke campingvogner, snøscootere og motorsykler. Derimot er mange avhengige av en god og sikker bil for å få en trygg og effektiv hverdag. Det gode er at dersom avgiftene fører til mindre utslipp, får flere råd til en god bil.

Viktig med omregistreringsavgift, men ...

NAF er likevel ikke helt avvisende reduksjon i omregistreringsavgift, som sto på listen over NAFs krav til endringer i statsbudsjettet.

- Regjeringens lette på omregistreringsavgiften kan bli stående. Det har en god miljøeffekt da det vil kunne bidra til en fornying vår gamle norske bilpark. En enklere og billigere måte å omregistrere bruktbilen på er bra både for forbrukeren og miljøet, sier hun.

Men hun mener dette må parres med andre tiltak, som høyere vrakpant og en videre dreining mot avgiftslette for miljøvennlige biler.

- Forslaget til engangsavgift mangler incentiver for å videreføre den positive utviklingen vi har hatt de siste årene i bilavgiftene. Det er kun foreslått å prisjustere dagens satser. Videre inneholder ikke forslaget den nødvendige justeringen av vektkomponenten som er nødvendig for å fase inn ladbare hybrid-biler.

- Vil ikke nå klimamålene

Organisasjonen mener regjeringen nå kommer til å bomme på målene i klimaforliket om at snittutslippet av CO2 på nye biler i 2020 skal være på 85 gram per kilometer.

- NAF har bestilt en rapport om hva regjeringens forslag vil si for klimamålene. Fortsetter hvileskjæret regjeringen legger opp til, vil det bli umulig å nå målet om 85 gram CO2 per kilometer fra nye biler i 2020. Fortsetter dreiningen fra de siste årene, vil vi være nær ved å nå målene. KrF har skjønt dette når de legger inn en dreining i avgiftene som premierer utslipp i sitt alternative budsjett.

Klikk på bildet for å forstørre.

NAFs fremskrivninger av gjennomsnittlig CO2-utslipp på nye biler frem til 2050, basert på en prisjustering av avgiftene (blå), en kortvarig lettelse basert på CO2 frem mot 2020 (grønn) og en vedvarende CO2-lettelse med ekstra fordel for ladbare hybridbiler (grønn). Foto: (TØI)

- NAF ber derfor om at de siste års utvikling av engangsavgiften fortsetter. En fortsatt utvikling i samsvar med NAFs ønsker vil gi et gjennomsnittlig utslipp på 87 gram CO2.




Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.