NA24.no

- SAS; senk prisene med 70 prosent eller forsvinn

Sist oppdatert:
Ryanair varsler at de ønsker å erobre Skandinavia. Det kan bety kroken på døren for SAS.

Lavprisselskapet øyner et stort vekstpotensial i det skandinaviske markedet, og ytterligere en flybase kan snart bli aktuelt. De holder imidlertid kortene svært tett inntil brystet på spørsmål om når og hvor den nye basen vil åpnes.

NA24 - din næringslivsavis

Kommet langt i forhandlingene
-Vi er i nå i sluttfasen av en forhandlingsprosess. Om det blir flere flyplasser eller baser i Skandinavia får vi se på. Det får bli en overraskelse, sier Erik Elmsäter, nylig ansatt som markedsansvarlig i Ryanair Nordic, i et intervju med svenske Nyhetsbyrån Direkt.

Hvor en eventuell base lokaliseres er altså uvisst. Det spekuleres i at både Norge, Sverige og Danmark er aktuelle, selv om det lenge har vært kjent at Ryanair er i forhandlinger med Kastrup lufthavn.

-For tiden forhandler vi med alle. Det handler ikke bare om flyplasser der vi allerede har vår virksomhet på plass, men også om potensielle samarbeidspartnere, sier Elmsäter ifølge di.se

Han antyder videre at Ryanair ikke opererer med et spesifikt antall flyplasser som selskapet forhandler med. I Europa som helhet skal det likevel dreie som om rundt 150 lufthavner.

Den viktigste faktoren for valget om etablering er selvsagt prisen. Det er dette som etter sigende har gjort at selskapet til nå har valgt å legge hovedfokus på andre markeder enn det skandinaviske.

Bransjekrise
-Enkelte steder må prisen ned nesten 80 prosent om en avtale skal bli aktuelt. Man kan ikke ha en lavprismodell med de prisene som mange av de nordiske flyplassene krever, og vi er på ingen måte interessert i å bli et høyprisselskap, hinter Elmsäter ifølge di.se.

Finanskrisen har nemlig gjort at gjort Ryanairs beryktede lavpriskrav møtes med mindre motstand enn tidligere, også i Skandinavia.

-Flyplassenes faste kostnader løper uansett hva som skjer. Om de ikke evner å fylle passasjeromsetningen behøver de flere flyselskaper. Det eneste realistiske alternativet å få tilbake trafikken raskt på er å samarbeide med Ryanair, sier han.

Flybransjen har virkelig fått merke den økonomiske lavkonjunkturen på kroppen, og spesielt SAS har slitt. Den vaklende kjempen er for tiden inne i knallharde lønnsforhandlinger med sine ansatte.

Ryanair velger imidlertid å se litt annerledes på det. De ønsker flykrisen velkommen og fokuserer på å ta tak i muligheten som åpenbarer seg under slike krisetider.

-En resesjon er den beste tiden for de flinkeste selskapene i alle bransjer. Ryanair har vokst i år og jeg tror vi kommer til å fortsette å vokse i hele Europa. SAS kommer derimot aldri til å vokse i sin nåværende form. Det går ikke an å ta tre ganger så mye betalt, rote bort 20 ganger så mye bagasje, og kansellere dobbelt så mange flyavganger, hevder Elmsäter ifølge di.se

Senk prisene eller forsvinn
Han mener videre at SAS enten vil gå konkurs eller bli kjøpt av tyske Lufthansa. Imidlertid har han sine tanker om hva som vil skje før den tid.

-Om SAS blir kjøpt opp kommer Lufthansa åpenbart til å vente til aksjen er verdt omtrent like mye som en Hubba Bubba tyggegummi. Det sier seg selv at tyskerne vil ha mye is i magen, sier han til det svenske nettstedet.

På spørsmål om hvilke råd han vil gi SAS, svarer Elmsäter:

-SAS, senk billettprisene deres med 70 prosent og tilpass virksomheten deretter. Om man ikke klarer å lykkes med å selge billettene til samme pris som Ryanair kommer en på sikt til å forsvinne.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere