- SAS er Norges største taper

Foto: JUAN M. ESPINOSA (EPA)

SAS karakteriserer Ryanair-utspill som useriøst og usmakelig.

22.10.09 14:57

Flyselskapene SAS og Ryanair har de siste månedene utkjempet en pr-krig hvor Ryanair i kjent stil har sendt små stikk til SAS.

- Villedende og feilaktig
Kommunikasjonsdirektør Claus Sonberg i SAS har forsøkt å ta tyren ved hornene og fløy Ryanair på forretningsreise til London. Underveis twitret og oppdaterte han Facebookprofilen sin om hvilke ulemper og fordeler det bød på.

- En besparelse på 354 kroner, kompenserer ikke for alle de ekstra timene det tar å reise med Ryanair. Jeg måtte stå opp før kl. 06.00 i Oslo for å komme til et møte i London kl. 13.00 lokal tid, skrev Sonberg i en melding.

Ryanair fulgte opp med pressemeldinger hvor de blant annet mente Sonberg hadde spart mer. Det fikk SAS til å sende ut følgende melding:

- Ikke før hadde Claus Sonberg landet på Stansted flyplass, et godt stykke utenfor London, før Ryanair sendte ut en pressemelding med ufullstendig og feil informasjon. Dette er tredje pressemelding på rad om SAS fra Ryanair som har feilaktig og villedende innhold. På SAS Facebook-side så er det en viss Fletcher Reede som har oppdatert flere Ryanair meldinger. Ironisk nok, så er Fletcher Reede Jim Carrey’s karakter som ikke kan stoppe å lyve i filmen Liar, Liar fra 1996, skrev SAS i en melding.

- Norges største taper
Nå følger nok et kapittel i pr-kampen. Ryanair har fått med seg at flere direktører i den norske delen av SAS sa opp onsdag. Det avstedkom en pressemelding med denne ingressen:

«Ryanair, “the world’s favourite airline”, gratulerer I dag SAS for å være Norges største taper. SAS har i løpet av det siste året tapt 5 milliarder NOK, rotet bort 263.000 bagasjer for sine passasjerer, mistet siden januar 3 mill reisende og nå har de mistet 4 av sine toppledere i SAS Norge.»

Sonberg kommenterer på denne måten til NA24 Propaganda:

«Meldingen er så useriøs og usmakelig at den ønsker vi ikke å kommentere. Å gi innrykk av at SAS skulle miste mye bagasje, er feil. Som et av Europas mest punktlige flyselskaper, er det svært sjelden bagasje ikke kommer med – og da sørger vi alltid for at passasjeren får bagasjen ettersendt så raskt det lar seg gjøre.»

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.