NA24.no

- SAS-pengene er brent av

Foto: JOHAN NILSSON
Sist oppdatert:
Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS, skal være brukt opp på under ett år.

I februar i år gikk daværende næringsminister Sylvia Brustad til Stortinget for å hente 800 millioner kroner i en emisjon på totalt 6 milliarder svenske kroner. Emisjonssøknaden gikk igjennom i Stortinget, til tross for flere kritiske røster fra opposisjonen.

Nå hevder den danske avisen Børsen at pengene fra Brustad og de andre aksjonærene er brent av.

Avisen skriver også at flyselskapet kan bli nødt til å gå en ny runde til eierne. Det betyr at den nye næringsministeren i Norge, Trond Giske, kan ende opp med å gå til Stortinget med en ny emisjon under ett år etter at norske skattebetalere sendte avgårde 800 millioner kroner for å holde liv i det skandinaviske flyselskapet med hovedkontor i Stockholm.

Gjelden like høy
Den danske avisen viser til at SAS skrev i årsrapporten for 2008 at emisjonen i februar i år ville bringe den justerte nettogjelden ned fra 23 milliarder svenske kroner til 17 milliarder svenske kroner. Nå viser kvartalsrapporten for tredje kvartal av nettogjelden er tilbake på nivåene før emisjonen. Hvis også utviklingen i fjerde kvartal medregnes, kan situasjonen være langt verre for det gjeldstyngede halvstatlige flyselskapet. Årets tre siste måneder gir ofte relativt lite kontanter i kassen for flyselskapene.

- Vi fokuserer på nettogjeld inklusiv leasing, og på lang sikt er det ambisjonen å bringe nettogjelden ned, sier IR-sjef Sture Stølen i SAS til Børsen, og bekrefter samtidig at nettogjelden nå er tilbake på nivåene før emisjonen.

Flyindustrien i krise
Den internasjonale flyindustrien har nesten vært i en sammenhengende krise de siste ti årene. Verst har det gått ut over de tidligere statseide flyselskapene, som har hatt langt større organisasjoner å bære på enn de nye lavprisaktørene som Norwegian og mest kjente Ryanair. SAS-ledelsen har fokusert på kutting av kostnader i hele år, men har møtt stor motstand hos det mangehodede fagforeningsmonsteret til SAS.

Siste flyselskap som kan være på vei mot konkurs er det statseide japanske flyselskapet Japan Airlines. Her har ryktene om en avslutning gått i lengre tid.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere