NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,90
(Scanpix/Forbrukerrådet)

- Setter markedet og konkurransen i vanry

Forbrukerrådet går til frontalangrep på strømbransjen.

- Det er en skam for strømbransjen at så mange vil tjene penger på å forvirre kundene. Det er uakseptabelt for kundene at så mange firmaer misbruker liberaliseringen av markedene på denne måten, sier fagdirektør i Forbrukerrådet Thomas Bartholdsen.

Nettavisen har den siste tiden skrevet om hvordan norske strømselskaper lager egne prissammenligninger, der de ekskluderer alle som er billigere for å fremstå billigst. Vi har også sett at prisen på eksisterende billigprodukter settes opp kraftig, samtidig som nye produkter introduseres, slik at alle som tror de har valgt den billigste strømmen i realiteten betaler en vesentlig høyere pris.

De forskjellige aktørene i strømmarkedet sier rett ut at forvirring av forbrukerne brukes aktivt - og til dels grove beskyldninger hagler mellom strømselskapene.

- Jeg håper politiske myndigheter merker seg utviklingen, det var jo ikke dette Stortinget så for seg da de åpnet for et friere kraftmarked for tjue år siden. Sånt er med på å sette sunn tekning om fordelene ved marked og konkurranse i vanry. Det er veldig synd dette har fått gripe slik om seg og at myndighetene ikke har vært hardere i klypa for lenge siden, sier Bartholdsen.

- Det er jo vrøvl

Forbrukerrådet har sett seg lei på den aktive forvirringen bransjen operer med.

- De kaller det produktutvikling. Det er jo vrøvl. Strømmen er jo helt lik, og det er jo strømmen som er produktet, ikke prislista og fakturaen. Det disse markedsførerne har utviklet er slett ikke produktet strøm, men forvirrende prissystemer og forvirrende fakturaer. Det eneste som kan sette en stopper for dette er en kraftprisoversikt som gir forbrukerne hele sannheten, og selvsagt aktive strømkunder.

Fordi volumet i strømbransjen er så høyt, kan små utslag utgjøre enorm gevinst.

- Husk at siden vi alle trenger strøm, og fordi det er så mange av oss, så vil jo en unødvendig ekstra betaling på 49 kroner måneden fra kundene bare i selv en liten kommune bety mange millioner kroner ekstra i kassa i selskapet.

Mener vi vil få mer forvirring

- Dessverre frykter jeg at det blir verre før det blir bedre. Svært mye tyder på at strømprisene i Norden vil ligge på et lavt nivå lenge, og de mest brysomme selskapene når det gjelder kundeforvirring har hatt så stor suksess at flere vil føle seg tvunget til å svare med samme mynt.

- Vi ser selskaper som i sine årsrapporter varsler «mer fokus på produktutvikling i sluttbrukermarkedet» for å gi bedre «lønnsomhet». Det kan vi dessverre oversette direkte til «mer forvirring av forbrukere sånn at de ender opp med å betale selskapet mer for strømmen enn de egentlig burde».

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere