*Nettavisen* Økonomi.

- Skjerp dere, Statoil

Foto: Helle Frost (Nettavisen)

- Dette er alvorlig. Det går ut over norske arbeidsplasser.

25.04.13 08:58

Roar Flåthen er bekymret over fremtiden til norske verft og den norske leverandørindustrien innen olje- og gassektoren.

- Statoil gir for mange oppdrag til asiatiske verft, sier LO-leder Roar Flåthen til Nettavisen NA24.

- Dette er alvorlig. Det går ut over norske arbeidsplasser. Skjerp dere, Statoil, fortsetter LO-lederen.

- Ser alvorlig på dette

Akkurat nå har norske verft mye å gjøre, men inn i 2014 dabber det av, ifølge LO-lederen.

- Det er derfor vi ser alvorlig på dette. Vi kan ikke sitte med den kapasiteten og kompetansen i lenge uten å ha noe å gjøre. Vi hadde forventet at noen av de store oppdragene hadde kommet til Norge, sier Flåthen.

Flåthen sikter til at Statoil tidligere i vinter, blant annet ga en storkontrakter til det sørkoreanske verftet Daewoo, om bygging av dekk til Dagny-plattformen.

I tillegg ga Statoil en rørkontrakt til Japan og Sveits.

Vil ikke gi terningkast

Nærings- og handelsminister Trond Giske deler LO-lederens bekymring.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

- Gjør Statoil en god nok jobb for å ivareta norske leverandører?

- Det er ikke min jobb å gi terningkast til Statoil, men generelt har de gjort det, jobbet tett med leverandørindustrien om teknologiutvikling som har vært veldig positivt, sier Trond Giske til Nettavisen NA24.

- Men det er bekymringsfylt, den siste runden, at så mange kontrakter gikk ut. Det vil være en vanskelig situasjon dersom sentrale norske leverandørbedrifter stopper opp, samtidig som investeringsnivået i norsk olje- og gassektor er rekordhøy, fortsetter Giske.

Ligger stort ansvar hos oljeselskapene

Næringsministeren mener det ligger et ansvar hos operatørene at det ikke skjer.

- Så må selvfølgelig verftene være konkurransedyktige, sier Giske.

LO-leder Roar Flåthen mener at oljeselskapene må se på mer enn kun pris, når de velger hvilke verft og leverandører som skal brukes.

- Det er helheten som er viktig. Derfor har KonKraft tatt initiativ til å se på situasjonen. De samlet Statoil og Det Norske med flere store leverandører, for å se på situasjonen og hvordan man kan sikre norsk leverandørindustri fremover, sier Flåthen.

- Spørsmålet Statoil og de andre oljeselskapene må stille er, hva blir den endelige regningen? fortsetter han.

- Det er ingen tvil om at den nærheten til Nordsjøen som norske verft har, er et konkurransefortrinn, sier LO-lederen.

Statoil må ta dette på alvor

Han trekker fram at Statoil er like avhengig av kompetansen som leverandørindustrien besitter, som LO og den norske industrien.

- Situasjonen som er nå, er særdeles alvorlig for kompetansen på de norske verftene fremover. Det må Statoil også ta på alvor, sier Flåthen.

- Vi har en god dialog med Statoil og de er bekymret de også, sier Flåthen.

- Men hvorfor gir de da mange oppdrag til utlandet?

- Det må de nesten forklare selv. De begrunner det jo syvende og sist med pris, sier Flåthen.

Klikk på bildet for å forstørre.

MILLIARDKONTRAKT: Kjell Inge Røkke har grunn til å smile. Industrikonsernet Aker Solutions forhandlet nylig frem en avtale om levering av undervannsutstyr til det brasilianske oljeselskapet Petrobas. Verdien er estimert til 4, 6 milliarder kroner. Foto: Lise Åserud (NTB Scanpix)

Røkke er også bekymret

Det er ikke bare Flåthen og Giske som er bekymret over fremtiden til den norske leverandørindustrien. Også Kjell Inge Røkke har sagt sitt og var så uenig med sin styreformann i oljeselskapet Det Norske, Svein Aaser, at han ga ham sparken.

- Nå skal ikke jeg blande meg opp i hva Røkke gjør i Det Norske, men jeg har sympati for Røkkes resonnement, at det kan ikke bare være en marginal forskjell på anbudsprisen, men også en vurdering av kvalitet og leveringssikkerhet som i sum avgjør hvor kontraktene går, sier Giske til Nettavisen NA24.

- Der har det vist seg at noen av de utenlandske leverandørleveransene har vært, delvis kraftig forsinket og i noen tilfeller katastrofalt dårlig, fortsetter han.

Det som utløste Røkkes vred, var at Røkke-kontrollerte Kværner, gikk glipp av en kontrakt med et annet Røkke-kontrollert selskap, som gikk til Asia.

Ifølge Teknisk Ukeblad er overskridelsen på de fire feltene i Nordsjøen, Valhall, Skarv, Yme og Goliat på totalt 40 milliarder kroner.

På Goliat er foreløpig overskridelsene på i overkant av seks milliarder kroner og forsinkelsestiden rundt ett år. Operatør på feltet er det italienske oljeselskapet Eni, som eier 65 prosent, mens Statoil har 35 prosent. Byggested er Hyundai i Sør-Korea

Tidligere i år ble det kjent at YME-plattformen ble skrapet etter milliardoverskridelser. Plattformen ble bygget på verftet Single Buoy Moorings i Abu Dhabi, før den ble sendt til Rosenberg i Stavanger, hvor det ble påvist en rekke feil og mangler.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag