*Nettavisen* Økonomi.

- Slik blir du lurt

Foto: MAGNE TURØY (Bergensavisen AS)

- Biter du på TV-reklamen til en av landets største strømleverandører får du dyre pærer i stedet for billige epler, mener eksperter.

29.11.12 21:32

I en stor reklamekampanje som for tiden ruller på TV spør strømselskapet Fjordkraft om du betaler for mye for strømmen.

Selskapets regnestykke viser at du sparer på å bytte til Fjordkrafts spotrpis fremfor å velge produktet standard variabel kraft fra andre leverandører.

Mange reagerer på reklamen.

FØLG NETTAVISEN NA24 PÅ FACEBOOK

– Dette er villedende, sier Lars Sørgard, NHH-professor og tidligere sjeføkonom i Konkurransetilsynet, til Bergens Tidende (BT).

Han mener Fjordkraft skaper et inntrykk av at de er billige, men at sannheten er det motsatte.

Sammenligner epler med pærer
Ifølge Sørgård er Fjordkrafts prissammenligning en sammenligning av epler og pærer og derfor ikke henger på greip.

- Fjordkrafts strømkalkulator bør sammenligne selskapets egen spotprisavtale med andre kraftleverandørers spotprisavtaler, og ikke den langt dyrere standard variable strømmen, sier Sørgard til BT.

Hans egne beregninger viser at Fjordkrafts tilbud er 600 kroner dyrere sammenlignet med den billigste spotprisavtalen fra Konkurransetilsynets oversikt. Fjordkraft ville ifølge Sørgard havnet nest sist på prisoversikten.

Sørgard uttaler at Fjordkraft kunne valgt å konkurrere på pris, men har selskapet har konkludert med at det er mer gunstig å satse på dyr reklame for å oppnå dyre kontrakter med kundene.

Markedsdirektør Jan Jansrud i Gudbrandsdal Energi er enig i Sørgards kritikk.

- Jeg er helt enig i at Fjordkraft misleder kundene når de sammenligner egen spotpris med andre selskapers standard variabel pris. Vi har tidligere tatt dette opp Forbrukerombudet. Tidligere var det forbudt å sammenligne epler og pærer, men nå har Forbrukerombudet godtatt det hvis strømleverandøren er nøye med å beskrive hvilket produkt de sammenligner seg med. Men brorparten av kundene som ser en slik feilaktig sammenligning vil ikke oppfatte dette og de vil bli villedet, sier Jansrud til Nettavisen NA24.

Ikke rederlig
Han mener det også er spesielt at Fjordkraft sammenligner sin egen spotpris mot konkurrentenes standard variable til tross for at selskapet selv tilbyr standard variabel kraft.

- Det blir ikke en redelig sammenligning. Jeg synes dette forteller litt om kulturen i selskapet og kunder som ikke liker en slik kultur bør bytte selskap. Når Fjordkraft setter seg ned og går ut på denne måten må de forvente en smell tilbake før eller senere, sier han.

- Bør regelverket endres slik at det ikke tillates å sammenligne billige produkter som spotpris med dyrere produkter?

- Vi i Gudbrandsdal Energi mener det ikke burde være tillatt å sammenligne ulike produkt . Man bør sammenligne spot mot spot og variabel mot variabel. Hvis regelverket må endres for å komme dette til livs så bør det det, sier Jansrud.

Tillater reklamen
Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukerombudet, opplyser at flere konkurrenter har klaget på Fjordkraft-reklamen., men at Forbrukerrådet tillater sammenligning av spotpris med standard variabel kraft så lenge selskapet opplyser om det.

- Hvorfor er det mulig/lovlig å sammenligne epler og pærer - altså egen spotpris med konkurrentenes standard variable pris?

- Markedsføringsloven forbyr blant annet villedende markedsføring. Det er en viss terskel for å kunne kalle noe villedende, og når det gjelder sammenligning mellom forskjellige typer kraftavtaler har Forbrukerombudet beskrevet hvilke krav som stilles i våre retningslinjer for markedsføring av elektrisk kraft, sier Haug til Nettavisen NA24.

Han mener i utgangspunktet at kraftleverandørene bør sammenligne de samme avtaletypene.

- Men vi anser det ikke som villedende og ulovlig å sammenligne for eksempel standard variabel og markedskraft så lenge man opplyser om forskjellene mellom dem. Det gjør Fjordkraft i den aktuelle strømkalkulatoren, sier Haug.

- Synes du regelverket bør endres?

- Loven forbyr allerede villedende markedsføring. Her er spørsmålet hvor grensen går for hva som skal ansees å være villedende. Vår vurdering er som nevnt over, sier Haug.

Tok kontakt med ombudet
Fjordkraft forsvarer overfor Nettavisen NA24 reklamekampanjen og prisopplysningene.

- Man kan sammenlikne to avtaletyper så lenge man holder seg til det omfattende regelverket fra Forbrukerombudet. Vi hadde derfor møte med Forbrukerombudet i forkant for veiledning fra dem. Konkurransetilsynet sammenlikner også spot med standardvariabel avtale på sin kraftprisoversikt, sier direktør HR og kommunikasjon i Fjordkraft Jeanne Katralen Tjomsland.

Veid pris
- Hvorfor lager ikke dere produkter som kommer inn på tilsynets prisoversikt - Forbrukerrådet anbefaler jo folk å kun velge produkter som tilbys der?

- Av 108 strømleverandører er det et fåtall som er på listen. Konkurransetilsynet har satt kriteriene annerledes enn slik den faktiske innkjøprisen for selskapene dannes. For å være på listen må man avregne kundene slik at alle timer teller likt, i stedet for å ta hensyn til at folk i virkeligheten bruker mer strøm om dagen når prisen er litt høyere. I likhet med de fleste andre benytter vi et veid gjennomsnitt. Det er i overenstemmelse med slik det vil bli for alle den dagen automatiske strømmålere (AMS) blir innført, sier Tjomsland.

MEST LEST PÅ NETTAVISEN NA24:

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.