NA24.no

- Statoil kommuniserer bra

(Scanpix)
Mener Burson-Marsteller.

Handelshøyskolen IMD og Burson-Marsteller har utført en studie i Sveits. Her har 213 selskaper i ti forskjellige bransjer blitt gått etter i sømmene og undersøkt nærmere hvordan de kommuniserer formålet med virksomheten eksternt, hvordan de forankrer formålet med virksomheten internt og hvordan dette slår ut på bedriftens anseelse og lønnsomhet.

Studien viser at selskaper som lykkes på disse områdene kan være så mye som 17 prosent mer lønnsomme enn bedrifter med mindre hell på disse feltene.

Blant selskapene i undersøkelsen er det flere nordiske selskaper som ender langt fremme. Sammen med Statoil finner vi Nokia, AstraZeneca og ABB.

Selskaper innen energi, legemidler, helse og teknologi er dyktigere på disse feltene enn for eksempal banker og forsikringsselskaper.

- Bedrifter som har forankret et tydelig formål i forretningsstrategien sin ser ut til å ha en betydelig konkurransefordel. Det er gledelig å se at vi har et norsk selskap høyt opp på listen, men jeg tror flere norske selskaper har forutsetninger for å høste fordelene av høy tillit gjennom et tydeligere kommunisert formål. Utfordringen er at formålet ikke må oppleves som kun en programerklæring. Det uttalte formålet må samsvare med hvordan bedriften driver virksomheten i det daglige, sier Sigurd Grytten, administrerende direktør i Burson-Marsteller Oslo.

Å kommunisere aktivt rundt selskapets formål er en god anledning til samtale med viktigste interessentene.

- Mens sosiale medier blir stadig viktigere, får forskjellige grupper av interessenter stadig høyere forventninger til åpen dialog. Dette gir bedriftene nye utfordringer. Nå må man tenke nytt om hvordan selskapets formål kommuniseres. Forventningen i dag er åpen, ærlig og transparent toveis dialog. Hvis bedriften oppfattes som overfladisk på dette området, vil omgivelsene reagere negativt, sier professor John Weeks fra IMD.

Les flere saker på NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere