- Steinfeld bør tas av skjermen - nå

GÅR TIL PR: Jarle Aabø mener Hans Wilhelm Steinfeld giftet seg med PR-bransjen da han skrev kontrakt med Corporate Communications, og at han derfor ikke kan være objektiv som journalist.

GÅR TIL PR: Jarle Aabø mener Hans Wilhelm Steinfeld giftet seg med PR-bransjen da han skrev kontrakt med Corporate Communications, og at han derfor ikke kan være objektiv som journalist. Foto: Bjørn Sigurdsøn (NTB scanpix)

Mener Hans Wilhelm Steinfeld bør slutte på dagen, eller parkere seg selv i NRKs arkiv.

19.07.14 18:26

Tidligere denne måneden ble det klart at mangeårig utenriksmedarbeider og Russland-korrespondent Hans-Wilhelm Steinfeld slutter i NRK og går over til PR-bransjen. Frem til han starter i PR-byrået Corporate Communications i september, jobber han ut oppsigelsestiden i NRK.
Akkurat dét reagerer Jarle Aabø, daglig leder i PR-byrået Aabø & Co sterkt på.

Han mener Steinfeld burde bli tatt av skjermen.

- Steinfeld har solgt sjelen sin til PR-bransjen, og burde gått på dagen. Etter at det ble kjent at han nå i realiteten er en PR-rådgiver, har han ikke den nødvendige integritet som en journalist må ha. Steinfeld burde selv ha skjønt at han ikke har noenting på TV å gjøre lenger, sier Aabø, til Nettavisen.

- Giftet seg med PR-bransjen
Aabø trekker frem at det står i pressens "Vær Varsom-plakat" at man ikke skal ha bindinger til noen.

- Har du undertegnet en arbeidskontrakt med PR-bransjen er du så gift med den som overhode mulig. Journalister lever av tillit og uavhengighet og jeg finner det bemerkelsesverdig at Steinfeld, i lys av pressens eget etiske regelverk, får lov til å breie seg i alle NRKs kanaler, uttaler han.

Aabø tror Steinfeld selv vil si at han har integriteten i behold, men legger til at det ikke er Steinfeld som bestemmer dette, men NRKs seere. Å være objektiv når man har skrevet kontrakt med et PR-byrå, er ikke noe Aabø tror er mullig.

Ikke tid til å svare på kritikken
Hans Wilhelm Steinfeld skriver i en e-post til Nettavisen at han ikke har tid til å kommentere Aabøs uttalelser.

- Unnskyld meg, men jeg står mitt oppe i dekningen med ekstrasendinger hele helgen om en viss nedskyting over Ukraina. Så jeg har ingen kommentar til dere, og har tenkt meg på ferie, også fra mediabildet, 25/7. God sommer!, skriver han.

Vært i samme situasjon
Aabø sier han tar opp temaet nå fordi han selv har vært i samme situasjon, og opplevde de samme problemstillingene, da han gikk fra journalistikk til PR-bransjen i 2001.

Aabø fant det ekstremt vanskelig å være journalist i Dagens Næringsliv, samtidig som han hadde undertegnet kontakt med PR-byrå. Kildene hans begynte å stille spørsmål ved om han i sitt eget hode allerede hadde begynt å jobbe i PR-byrået, eller om han fortsatt jobbet for leseren.

- Jeg ba sjefredaktør Amund Djuve om å få gå på dagen, men han blånektet og forlangte at jeg skulle jobbe ut oppsigelsestiden min på tre måneder. Det er de værste tre månedene jeg har hatt som journalist, forteller Aabø.

En debatt pressen må ta
Han mener dette er en debatt Medie-Norge er nødt til å ta, og en situasjon man bør lage klare kjøreregler for. Informasjonsrådgiveren ser det ikke som utenkelig at journalister bør ha karantenetid, på lik linje som politikere.

- Det er all grunn til at pressen selv bør diskutere om karantenetid skal gjelde for journalister når de hopper over til PR-bransjen. Det er fullt mulig å misbruke sin journalistrolle i perioden før man bytter jobb, sier Aabø, men presiserer at han ikke sier at Steinfeld gjør dette.

- Men la oss se for oss at denne setningen blir sagt, "Hei jeg heter Hans Wilhelm Steinfeld og ringer fra NRK. Om tre måneder skal jeg jobbe i et PR-byrå. Skal vi ta en kaffe da?" Så lenge han ikke kutter ut journalistikken vil det alltid være teorier om at han kan utnytte stillingen sin, sier Aabø.

Han mener norsk presse har et veldig høyt etisk og journalistisk nivå som må forsvares for enhver pris.

- Det er norsk presse som bærer demokratiet. Det er det ingen tvil om. Og da kan man ikke ha bindinger til PR-bransjen. Steinfeld burde gå ut døra på NRK, eller parkert seg selv som ryddegutt i NRKs store arkiv, sier Aabø.

Bruke kunnskap fra Øst-Europa
Steinfeld går inn som partner i Corporate Communications som har et team på elleve personer.

- Han går inn på lik linje med oss andre og han skal bruke kunnskapen og erfaringene han sitter på fra Øst-Europa og nordområdene, som er veldig spennende og relevante for norske bedrifter og organisasjoner, sa Tom Berntzen, leder av Corporate Communications til Nettavisen, da det ble kjent at Steinfeldt gikk over til PR-byrået.

Berntzen understreker også at Steinfeld er en glimrende foredragsholder og debattleder, og at de to vil komme til å ha en nært samarbeid på samfunnsspørsmål, rådgivning og ledelseskommunikasjon.


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.