NA24.no

- Storforbrukerne er ute av byen

Foto: Aas, Erlend (Scanpix)
Sist oppdatert:
Men Oslos uteserveringer melder om opp mot 50 prosent høyere omsetning når solen skinner.

En juli med mange soldager og høye temperaturer har utvilsomt lokket Oslo-boere til hovedstadens mange vannhull, og dette merkes på omsetningen.

- Fint vær har mye å si på inntjeningen, men jeg vil ikke si at været er avgjørende for at utestedene skal overleve. De som ikke overleverer på grunn av været har ikke gjort hjemmeleksen sin. Det er mange som feiler for det er stadig vekk noen som går konkurs, men da handler det ofte om at de bommer på konseptet eller har feil beliggenhet, sier Kawal Kahlon, eier og regionsjef Østlandet i Dilla Holding, til Nettavisen NA24.

- Flere turister
Med to utesteder sentralt plassert på Aker Brygge og Tjuvholmen merker selskapet at omsetningen skyter i været når solen skinner. På Aker Brygge melder Kahlon om at de omsetter for om lag 30 prosent mer på fine dager, men i juli måned er det ofte et helt annet klientell som tar turen innom serveringsstedene.

- I fellesferien er storforbrukerne ute av byen, og det er flere turister, og da selger vi mer av det rimelige utvalget på menyen, som burgere og pasta, sier Kahlon, som forteller at de har best dekning på de sommerdagene som ikke er altfor varme. - Er det veldig fint og varmt vær, trekker folk ut av byen og til badestedene.

- Konkurransen er skjerpet
De siste årene har ikke hovedstaden vært plaget med for varmt sommervær, og utestedene har i så måte måttet tilpasse seg klimaet. Kahlon mener serveringsstedene som har maktet å tilrettelegge sine uteserveringer, på en slik måte at de blir attraktive også når det ikke er strålende sol og høye temperaturer, har en klar fordel.

- Restaurantbransjen har blitt mye mer kompleks, og konkurransen er skjerpet. Det er mange flinke, men de små nyetablerte overlever ikke lenger. Det er som med dagligvaremarkedet, de store blir større, sier Kahlon, som understreker viktigheten av å investere i varmelamper og annet utstyr.

- Omsetter for dobbelt så mye
Utelivsbaron, Bo Vivike, legger ikke skjul på at finværet har mye å si for inntjeningen på utestedene som har uteservering. Sammen med Jan Morten Grønneberg eier han blant annet BAR-etablissementene samt trendutestedet La Belle Sole og Sollihagen på Oslos vestkant – populære tumleplasser for tørste Oslo-borgere.

- For eksempel på BAR Tjuvholmen omsetter vi dobbelt så mye på en finværsdag enn gråværsdag. Er det sol har vi fullt fra solen treffer uteserveringen. Dersom det ikke er sol går vi glipp av mye omsetningen mellom klokken 15 og 20. Kvelden er som regel bra uansett. Det er ettermiddagsomsetningen som lider mest når solen uteblir, sier Vivike, til Nettavisen NA24.

- Nedbemanner kraftig ved dårlig vær
I likhet med Kahlon avviser han at fint vær er avgjørende for hans utesteders videre eksistens.

- Men det har mye å si for lønnsomheten. Det er de siste 20 prosent av omsetningen som påvirker lønnsomheten mest. Er det dårlig vær nedbemanner vi kraftig slik at kostnadene er forholdsmessig fornuftige, sier Vivike, som ikke legger skjul på at de ansatte også lider når det er grått og trist vær.

- For dem som går på solvakter har det en del å si. De får flere timer når det er sol og tipset blir som regel mindre når de selger mindre.

- Juli ser ut til å bli mye bedre
På grunn av en særdeles dårlig sommer i fjor halverte selskapet resultatene i 2012 sammenlignet med 2011, men i år ligger de totalt ti prosent foran fjoråret per 30. juni.

- Mesteparten av økningen ble gjort i april, og juni. April, mai og juni var ikke veldig gode måneder værmessig, men vi er fornøyd med en økning. Juli derimot ser ut til å bli mye bedre, sier Vivike, som melder om at blåskjell samt hvitvin og rosévin er blant sommerens bestselgere.

- I tillegg er Champagnen Moet Ice en stor slager på BAR Tjuvholmen. Dette er en champagne som drikkes i store vinglass med is, mynte og appelsinskall, sier utelivsbaronen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere