*Nettavisen* Økonomi.

- Svekker kun Se og Hør

Redaktør Olav Terje Bergo mener Hagen-saken kun rammer Se og Hør - ikke andre ukeblader.

22.08.06 12:48

Det var redaktør Bergo i Bergensavisen som frontet moms-saken i 2003-2004 for Mediebyråenes Landsforbund (MBL). Han var MBL-leder og argumenterte med at moms på aviser var en «avgift på lesernes samfunnsengasjement». Saken vakte sterke reaksjoner.

NA24 - din næringslivsavis

Momsstriden
Fremskrittspartiet gikk i 2004 inn for lik moms på aviser og ukeblader. Satsen på seks prosent ville ha betydd økt avgiftsnivå for avisene, og en senkning for ukebladene.

FrPs argumenterte med at det ikke var så forskjell på Se og Hør og VG, og at de derfor ikke så noen grunn til ulik praksis.

NA24 Propaganda skriver at visepresident i Stortinget, Carl Ivar Hagen, mottok et større pengebeløp fra ukebladet Se og Hør for en «hjemme-hos»-reportasje i hans hjem på Bestum i 2003.

Svekker ikke
Redaktøren i Bergensavisen sier det er stor forskjell på ukeblader i Norge.

- Jeg tror ikke dette svekker ukeblader generelt, kun Se og Hør, sier han.

Bergo forteller at under moms-striden prøvde ukebladene å bevise at aviser og ukebladet har blitt mer og mer like.

- Vi gjennomførte også en undersøkelse da striden pågikk som verst, og konklusjonen var at dette ikke var tilfellet, sier Bergo.

Ikke god journalistikk
Ifølge Bergo blir det ikke god journalistikk gjennom å drive på den måten som Se og Hør gjør.

- Det er ikke god journalistikk å kjøpe kjendisers oppmerksomhet, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.