*Nettavisen* Økonomi.

- Taxien kjørte i 160 km/t

Foto: Scanpix/Faksimile

Men sjåføren får fortsette å kjøre for Oslo Taxi. - Det var svært ubehagelig, sier en av passasjerene.

15.09.10 10:00

Taxituren hjem fra en bytur i Oslo sentrum ble et mareritt for de to kvinnene i 30-årene.

- Det var en ubehagelig og skummel taxitur, jeg følte meg utrygg fra jeg satte meg inn og til jeg gikk av, sier en av kvinnene til Nettavisen.

Ifølge kvinnen så kjørte sjåføren fra Oslo Taxi uforsvarlig fort.

- Han kjørte i 160 km/t i 80-sonen, og 100 km/t i 50-sonen. Vi ba ham flere ganger om å senke farten, og jeg forklarte at jeg ble uvel. Men han nektet og svarte bare: «Det går bra, det!», sier Oslo-kvinnen.

Tok 16 minutter
Taxituren fra Youngstorget i Oslo sentrum, via Torshov og til Nordstrand, tok 16 minutter, ifølge kvitteringen fra turen som fant sted på natta den 5. september.

- At vi brukte så kort tid, sier jo sitt om hastigheten, sier kvinnen.

Hun forteller at sjåføren også var frekk mot dem.

- Jeg sa også at det ikke ble tips av slik kjøring da jeg gikk ut av bilen. Han kjørte ti meter før han stoppet og sa: «Jeg hadde vel faen meg ikke regnet med noe tips», forteller hun.

Har du opplevd noe lignende? Ta kontakt med Nettavisens journalist på jb@nettavisen.no

- Ikke så alvorlig
Den hasardiøse taxituren er nå klaget inn til Oslo Taxi, og de bekrefter at de har mottatt klagen.

- Vi har en behandlingstid på 14 dager, så de får et svar fra oss og en beklagelse på det de mener de har opplevd, sier kommunikasjonssjef Lars Dolva i Oslo Taxi til Nettavisen.

Dolva synes imidlertid ikke det høres så ekstremt ut at turen, som startet på Youngstorget klokken 03.17, tok 16 minutter.

- Vi har gått inn på våre trafikksystemer, som beregner kjøretid ut fra avstand og fartsgrense, og systemet viser at turen skal ta 18 minutter. Og når vi vet hvor lite trafikk det er på natta, så får vi en følelse av at dette ikke er så alvorlig som andre saker kan være, sier Dolva.

- Ingen oppsigelse
Oslo Taxi innrømmer likevel, selv om saken ennå ikke er behandlet, at sjåføren må ha kjørt for fort.

- Han har åpenbart kjørt for fort, det skal vi innrømme med en gang. Og det skal ikke en taxisjåfør gjøre. Han skal følge trafikkreglene som alle andre, men dette er ikke snakk om noen oppsigelsesgrunn, påpeker kommunikasjonssjefen.

- Men er det ikke alvorlig at han ifølge kvinnene skal ha kjørt i 160 km/t i en 80-sone?

- Jeg synes det tallet høres helt ekstremt ut. Da blir jeg forundret over at turen har tatt 16 minutter, sier han.

4190 klager i fjor
Kvinnene er ikke alene. For hvert år er det mange som klager til Oslo Taxi.

I fjor mottok de totalt 4190 klager fra kunder.

- Men folk glemmer volumet. Klagene gjelder bare ca. 1,7 promille av alle turene vi kjører i løpet av et år, sier Dolva.

Når det gjelder klager på høy fart, mottok taxiselskapet 120 klager på dette i fjor.

- Og det av ca. sju millioner turer. Så dette er ikke noen gjenganger fos Oslo Taxi, vektlegger han.

Det som det klages mest på, er pris og valg av kjørerute.

- Våre databaser forteller oss alt om alle våre turer, og da vet vi ofte om det stemmer. Da ser vi at det å klage for en kunde, veldig ofte er en situasjon der kunden har rett, sier Dolva.

- Skal høre på kunden
Alle klagene arkiveres, men sjåføren som kjørte kvinnene, har ingen klagesaker på seg fra før av.

- Hvis denne sjåføren er som de sier, har vi erfaring med at dette dukker opp igjen. Vi har en fast trappetrinnsmodell, etter så og så mange ganger, at da blir det alvorlig. Vi må sikre oss at dette faktisk skjer, sier Dolva.

- Men de ba ham om å senke farten, uten at han hørte på dem. Er det slik det skal være?

- Sjåføren skal selvfølgelig yte den service som passasjerene krever. Hvis passasjeren opplever at dette er ubehagelig og går fort, skal han innrette seg etter det. Det er god service og sunn fornuft, og det er det vi lever av, sier Dolva til Nettavisen.

Holder sparketall skjult
Men hvor mange sjåfører som virkelig får fyken fra Oslo Taxi, ønsker selskapet ikke å si.

- Det er et antall henvendelser vi gjør til politiet hvert år der vi ber om at kjøreseddelen inndras. Men det eksakte antallet har jeg ikke lov til å gå ut med, sier Dolva.

- Hvorfor kan dere ikke si hvor mange som får sparken?

- Vi har en intern avtale om at det tallet går vi ikke ut med, sier kommunikasjonssjefen.

Han påpeker samtidig at Oslo Taxi ikke kan gå inn i arbeidsforholdet mellom løyvehaver og den enkelte taxisjåfør, siden de er en taxisentral der alle løyvehaverne er tilsluttet dem under felles merkevarenavn.

- Men vi kan ved veldig alvorlige tilfeller be om at denne sjåføren ikke skal jobbe for Oslo Taxi. Men klagen dere omtaler, faller ikke inn under denne kategorien, sier han.

Kan få erstatning
Om klagen er alvorlig nok, og selskapet innrømmer feil, kan kunden få en kompensasjon for tort og svie.

- Man kan da få tilbakebetalt kvitteringsbeløpet, eller man får en større kompensasjon, sier Dolva, før han til slutt legger til:

- Det er bra dere fokuserer på dette, for slik skal vi ikke ha det, sier han.

Sjåføren og kvinnene vil nå bli kontaktet av Oslo Taxi, for å få en avklaring på hva som har skjedd i den saken.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.