*Nettavisen* Økonomi.

- Therese Johaug kan tjene ti millioner på ski-VM

Meråker: Therese Johaug vant 15 km skiathlon for kvinner på NM på ski i Meråker, åtte dager senere tok hun VM-gull på samme distanse. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: Terje Pedersen (NTB scanpix)

Sponsorene gir blanke i dopingsaken.

24.02.19 08:00

Hva er Therese Johaug god for? Har dopingsaken kostet store inntektstap? Nettavisen.Økonomi har gått gjennom vår største skistjernes økonomi - hennes inntekter er fordelt på premiebonuser, sponsorinntekter og kleskolleksjonen Johaug.

Mens kleskolleksjonen har stort potensial, er det liten tvil om hvor de største inntektene kommer fra i den aktive karrieren.

- Hun har tjent minst 80-100 millioner på sponsoravtalene siden starten av karrieren. Hun er nå på nivå med de aller største, Bjørndalen og Bjørgen, men har mye ugjort ennå, sier sponsorveteran Jacob Lund.

Han er en av Norges største kapasiteter når det kommer til sponsorater med idrettsutøvere. Lund var i 20 år sponsorsjef i DNB-konsernet og er nå partner og eier i Sponsorconsult AS.

Suksess i VM kan gi Johaug hennes beste år så langt, også økonomisk. Den offisielle pengepremien fra det internasjonale skiforbundet er 137.000 kroner for et individuelt VM-gull i langrenn, og 129.000 kroner per utøver for stafettgull.

Men premiepengene blir peanøtter i forhold til sponsormidlene. Utøverne har avtaler med de felles sponsorene for Skiforbudet og FIS (det internasjonale skiforbundet), og personlige avtaler i tillegg.

- Hun drar inn minst én million i sponsorbonuser fra avtalene med FIS og Skiforbundet på ett VM-gull. I tillegg kommer de personlige avtalene. Det blir jo et estimat, men med fem gull kan hun nærme seg 10 millioner bare på VM, sier Lund.

Klikk på bildet for å forstørre.

MILLIONER I VENTE: Therese Johaug kan kan dra inn 10 millioner kroner på et suksessrikt VM, mener Jacob Lund, mangeårig sponsorsjef i DnB, nå konsulent.  Foto: (Scanpix)

Lørdag tok hun sitt første gull, på 15 km skiathlon. Det gir lave odds om hun tar mange gull i dette verdensmesterskapet. Men Jørn Ernst, Therese Johaugs manager, går ikke god for Lunds estimat på 100 millioner:

- Han pleier å dra på litt, han Lund, når det gjelder sponsorbeløp.

Kan toppe toppåret

Alle pilene peker oppover akkurat nå. Sponsorene elsker henne, hun har stor sportslig suksess og det satses stort på klesmerket Johaug.

I et intervju med langrenn.com i 2015 anslo manager Jørn Ernst verdien av Johaugs sponsoravtaler alene til 10-12 millioner kroner det året. Premiepenger kom i tillegg.

- 2015 var en supersesong. Therese vant Tour de Ski, tok tre VM-gull, verdenscupen vant sammenlagt og masse renn. Avtalene er basert en fastsum og en bonusdel. Det ser ikke så verst ut nå, avtalene er stort sett de samme som da, sier Jørn Ernst på telefon fra Seefeld, et par dager før Johaugs første stavtak i årets VM.

- Hvis hun leverer et godt VM, kan dette absolutt vokse. Hun takler både sponsorer og idretten veldig godt, godt beskyttet av en flink manager, sier Lund.

Klikk på bildet for å forstørre.

GOD START: Therese Johaug, flankert av trener Pål Gunnar Mikkelsplass og manager Jørn Ernst, holder pressetreff i forbindelse med at hun har sonet ferdig dopingdommen på 18 måneder. Siden det har hun tatt sju individuelle verdenscup-seire, og lørdag begynte gullsankingen i årets VM. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)


Minst 10 mill. i året

Foruten inntekter fra sponsoravtaler, klessalg og premier har Johaug også i dopingdom-perioden opprettholdt vanlig lønn, eller «stipend» som Norges Skiforbund velger å kalle det, på ca. en million kroner i året, ifølge TV 2.

Inntektene har ifølge ligningen ligget på mellom 4,7 og 3,2 millioner kroner fra 2015 til 2017. Men den skattepliktige inntekten forteller ikke så mye om skiløperens reelle økonomi. På grunn av en spesielt gunstig avtale med Skiforbundet som gir skiløpere mulighet til å flytte på inntekter, er formuetallene mer interessante.

For de reelle inntektene er, som anslagene av sponsorinntektene over viser, langt høyere enn det som fremgår av skattelistene. Deler av de faktiske inntektene kanaliseres til et fond, Løperfondet, som forvaltes av Norges Skiforbund. Utøverne selv bestemmer hvor mye de plasserer i fondet.

Etter karrieren skal midlene tas ut som lønn over opp til seks år. Fram til det vil inntektene som overføres til fondet synliggøres i formuestallene.

Dermed kan realinntektene godt være 10-15 millioner, mens bare 3-4 millioner føres som regulær skattbar inntekt. Med to suksessrike sesonger i 2017/2018 i stedet for utestenging, er det derfor sannsynlig at dette ville framkommet primært av formuetallene.

Ifølge skattelistene for 2017 hadde Therese Johaug da en formue på 36,7 millioner kroner, mot 47,2 millioner kroner i 2016. Formuen økte med om lag 20 millioner fra 2014 til 2016.

Sommeren 2017 kjøpte Johaug en villa i Holmenkollen til 18,8 millioner kroner. Det kan forklare fallet i formue fra 2016 til 2017. Siden formuesverdien er 25 prosent av faktisk verdi, gir boligkjøpet i dette tilfellet en reduksjon av lignet formue på 14,1 millioner kroner.

- De gir faen i dopingsaken

Jacob Lund har jobbet med idrett og sponsorer i flere tiår. Den dagen Nettavisen snakker med ham, kommer han rett fra et møte med en av Therese Johaugs hovedsponsorer.

- De gir faen i dopingsaken. Den har ikke ødelagt noe for henne. De sponsorene hun har, står ved henne, sier Lund.

Og sponsorene har stått ved henne gjennom hele perioden. Faktisk kom det til nye sponsorer i utestengingen, som varte i 18 måneder. Hun har dermed hatt til salt på grøten og vel så det - selv om bonuser jo faller bort når det ikke gås renn. Skiavtalen med Fischer ble grunnet selskapets reglement fryst i utestengingsperioden. De er tilbake nå.

- Det har aldri vært aktuelt å velge en annen skifabrikant, sier Jørn Ernst.

Hytter og kraftlag - og Jaguar-SUV

Sponsorene må matche Johaugs profil, påpeker manageren. Pågangen er og har vært stor:

- Vi kunne tatt ut mye mer. Vi har takket nei til mange gode avtaler opp gjennom årene. Men det må være noe som passer henne og hva hun står for. Det er også et tak på hvor mye hun kan engasjere seg og samtidig gjøre den jobben hun skal som idrettsutøver. Jobben min er å bidra med å balansere dette, sier Ernst.

- Og hva er det hun står for?

- Hun har alltid vært omgjengelig og folkelig. Jeg vil si det så sterkt som at Therese ikke har beina på jorda, hun har dem gravd ned i jorda!

Klikk på bildet for å forstørre.

FORNØYD MED ÉN MEDALJE: - Tar jeg en individuell medalje i VM, er jeg fornøyd, sa Therese Johaug på freddagens pressekonferanse i Seefeld. Lørdag tok hun årets første VM-gull. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix Foto: (NTB scanpix)

De viktigste sponsorene hennes nå, foruten Fischer, er Isklar, Asko og Tenderflame. Andre er Oakley, Eger, Saltdalshytta og Nord-Østerdal Kraftlag (NØK). Hun har en bilavtale som innbefatter Autostrada, CTC bilpartner og Jaguar.

- Jaguar. Når ble det jordnært? Og Huawei, hva tenker du om det?

- Hehe. Hun kjører en sånn SUV. Det er da ganske folkelig? Huawei har vi hatt et langsiktig samarbeid med i fire år. Den situasjonen rundt Huawei, det er vanskelig å forholde seg til det. Blir det problematisk, får vi ta det som det kommer.


Klessalg i Canada og USA

I tillegg til renn-inntektene og sponsoravtalene har Johaug sin forretningsvirksomhet i Active Brands AS, som produserer og markedsfører hennes klesmerke Johaug.

Gjennom sitt heleide selskap Setra AS eide Johaug i 2017 en prosent av aksjene i Active Brands AS, som ble solgt til holdingselskapet FSN Holding for rundt en milliard kroner. Johaugs aksjepost hadde en verdi på 10,3 millioner kroner i 2017, ifølge et estimat fra DN.

- Eierskiftet har ikke ført til noen store endringer i strategien, sier Øystein Bråta, daglig leder for merkevarene Johaug, Dæhlie og Åsnes i Active Brands.

Setra AS hadde i 2017 finansinntekter på 11 mill. kroner, anslagsvis fra den samme aksjeposten, og et resultat før skatt på 14,7 mill. kroner. Dette er det siste året det foreligger regnskap for. I likhet med i 2018 konkurrerte ikke Johaug dette året. Active Brands omsatte for 893 mill. kroner og hadde et resultat på 87 mill. kroner i 2017. Markedsverdien er minst like høy nå som ved eierskifte, framholder Bråta.

- Salget av Johaug-klær stanset på ingen måte opp under utestengingen, men internasjonalt gikk vi på en smell, sier Bråta.

Klikk på bildet for å forstørre.

SEEFELD: Therese Johaug tester VM-løypa under solskinnet i Seefeld tirsdag. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix Foto: Fredrik Hagen (NTB scanpix)

Holder tett om inntektsmodellen

- Hva tjener dere på salg av Johaug-klær, og hva tjener hun?

- Vi går aldri ut med omsetningstall for enkeltmerkevarer. Vi har hatt et par tøffe år på Johaug, og valgte å fryse planene i påvente av comebacket. Men det har vært en kjempegod vinter nå, og også neste år ser veldig bra ut. Nå er vi spent på sommerkolleksjonen med treningsklær som kommer ut i butikkene i disse dager, sier Bråta.

VM er ikke så viktig for det internasjonale klesmarkedet, forteller han:

- I det siste har det vært ukentlige henvendelser fra internasjonale aktører. De mest aktuelle markedene er Nord-Amerika og Mellom-Europa. Vi har lykkes godt i USA og Canada, og har et godt nettverk der.

I nye eierstrukturen der FSN Holding eier 69,5 prosent av Active Brands har Therese Johaug en indirekte eierandel på 0,629 prosent - selskapet har anslagsvis en markedsverdi på over en milliard. Samme eierandel har Aksel Lund Svindal, mens Kari Traa eier 1,258 prosent.

Som for eksempel Bjørn Borg og Bjørn Dæhlie har vist, er det stort potensial i klær som bærer navnet til de største stjernene. Therese Johaug ligger godt an i løypa til å bli et toppnavn også utenfor sporet:

- Jeg tror nok verdien på dette øker i åra som kommer. Dette jo relativt nystartet og noe det tar tid å bygge opp, mens som Therese har lengre perspektiv på. Hun har nok lyst til å jobbe mye mer med merkevaren sin. For dette kan vare lenger enn karrieren, sier Jørn Ernst.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag