*Nettavisen* Økonomi.

- Trøbbel med DNBs nettbank - igjen

DNB har hatt mye nedetid på sine nettbank-tjenester i 2017. Foto: Paul Weaver / Nettavisen

Norges største bank sliter med nettbank-tjenestene mandag.

20.03.17 13:55

Etter en helg som det har humpet i maskineriet til DNB, møter de uken med startvansker.

Les også: Finanstilsynet: Krever nettbankforklaring fra DNB

I hele tre timer var det mange som slet med å komme inn på nettbanken.

- Det gjelder kunder som bruker mobilbank-id og noen som bruker bank-id med brikke, sa pressevakt Ellen Dokk Holm til Nettavisen.

- Hvor mange kunder ble rammet?

- Det har vi ikke noe eksakt tall på, svarte hun.

Les også: DNB har hatt feil på nettbanken nesten hver fjerde dag

Klikk på bildet for å forstørre.

DNBs kunder er gjennom hele helgen møtt med denne meldingen.

- Løst

Dokk Holm fortalte at problemene oppstod cirka klokken 09.30 - og at de ikke vet hvor feilen lå.

- Nei, det jobber vi på spreng for å finne ut av.

Ved 13.30-tiden opplyste pressevakten til NTB at feilen var rettet.

Også i helgen ble DNBs kunder møtt med «problemer med innloggingen».

- Bedt om skriftlig redegjørelse

Finanstilsynet har sett seg lei på dette:

– Vi ser alvorlig på situasjonen, både når det gjelder den siste hendelsen og når det gjelder hendelsesbildet over tid, sa direktør for bank- og forsikringstilsyn Emil R. Steffensen i Finanstilsynet til Nettavisen for fire dager siden.

– Basert på de senere hendelser, har Finanstilsynet bedt om en skriftlig redegjørelse og har løpende dialog og møter med DNB for å klarlegge årsaker og sikre at nødvendige tiltak iverksettes.

- Hver fjerde dag

En enkel oversikt Nettavisen laget for en drøy uke siden viser at storbanken i snitt har hatt feil nesten fjerde dag de siste fire månedene.

Det kan være alt fra at enkelte funksjoner ikke fungerer slik de skal, til mer alvorlige feil i nettbanken.

Dette er stikkprøver, så tallet kan være høyere.

– Vi har gått igjennom oversikten som Nettavisen har laget og kan bekrefte at vi hadde tekniske feil som førte til nedetid i nettbanken, uttalte kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til Nettavisen.

– Dessverre har vi hatt uønsket nedetid den siste tiden. Det beklager vi på det sterkeste, og vi gjør alt vi kan for å forbedre oss, la han til.

Har du fått med deg denne sterke videoen?

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag