NA24.no

- Tror ikke på hotellkollaps

Foto: Andre Clark Utvik (NA24)
Sist oppdatert:
Petter Stordalens høyre hånd har ikke mistet troen på hovedstaden.

HOTEL CONTINENTAL (NA24): - Vi tror ikke på kollaps i hotellmarkedet i Oslo, eller på Gardermoen heller, sier konsernsjef Torgeir Silseth i Choice Hotels Scandinavia til NA24.

Opp og ned
Ifølge konsulentselskapet Horwath skal det bygges 4.500 nye rom i Norge i år og til neste år. Medio 2012 kommer det ytterligere 10.000 nye rom.

- Oslos belegg kan falle hele ni prosent, sier rådgiver Per-Erik Winther i Horwath til NA24.

Romutviklingen i Oslo er fallende. I fjor var belegget 73,1 prosent. Det falt til 66,2 prosent i år, og går ned til 64,4 prosent til neste år, ifølge konsulentselskapet.

- Det er fra før tøft, og ekstra tøft når denne ekstra kapasiteten kommer, sier han.

I hovedstaden er Olav Thon hotellkongen. Han er dobbelt så stor, med 15 hoteller og 2.646 rom, som Petter Stordalen, med sine 1.412 rom fordelt på syv hoteller.

Fornøyd
Silseth som styrer Petter Stordalens hotellimperium mener analysen er riktig, men tror på en vekst i markedet generelt.

- Det kan godt hende at belegget på Gardermoen kan kommer under 50 prosent, men vi har tjent penger på disse nivåene før, sier han.

Thon uttalte til Dagens Næringsliv forrige uke at han både frykter kraftig overetablering og kraftig prispress. Han skal ikke bygge flere hoteller i Oslo.

- Er det en overetablering?

- Ja. Men x-en i denne ligningen er etterspørselen. Blir den negativ blir det verre, men historisk opplever vi vekst over tid, også fremover, sier han.

10,9 milliarder kroner
Tallene for hotellnæringen i Norge som ble presentert torsdag viser at det var 18,2 millioner overnattinger på norske hoteller i fjor. Det er en nedgang på 1,6 prosent.

Gjennomsnittlig beleggsprosent er 55,3 prosent som er ned 1,5 prosent. Gjennomsnittlig rompris er 868 kroner som er opp syv prosent.

- Losjeinntektene var opp med 7,6 prosent i fjor, og endre på 10,9 milliarder kroner, sier Winther.

Dynamisk prising
Over 70 prosent av hotellene bruker en såkalt «dynamisk prising» hvor man selger dyre rom når det er mye folk, og billigere ved mindre press.

De største svingningene finner man på flyplasshotellene, og laveste pris er kun 17 prosent av full pris. Et hotellrom til 1.999 kroner selges altså til drøye 340 kroner til enkelte kunder.

Mange hoteller sliter og har negativ bunnlinje. Av alle hoteller i Norge hadde hele 27 prosent røde tall i fjor. I 2007 var dette helt nede i 16 prosent. Det verste året var i 2003 hvor hele 60 prosent av norske hoteller hadde negativ bunnlinje.

- Har dere noen hoteller med negativ bunnlinje?

- Ja, av våre 112 hoteller er det rundt ti som har negativ bunnlinje. Det er vel ingen hemmelighet at det er store utfordringer for oss i Danmark, sier Silseth til NA24.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere