NA24.no

- Uforståelige forskjeller mellom bomstasjonene

Foto: RUNE JOHANSEN (Bergensavisen (BA))
Nettavisens redaktør reagerer på at Oslo har den dyreste pengeinnkrevingen.

Aftenposten skriver tirsdag at det for hver eneste passering i bomstasjonene i Oslo og Bærum går 2,8 kroner til å drive selve bomselskapet. Dette er mer enn dobbelt så mye som i andre byer.

Kjører du gjennom bompengeringen i Trondheim, forsvinner 0,7 kroner av pengene dine til driften av bompengeselskapet. I Tønsberg er tilsvarende tall 1,1 kroner, i Kristiansand 1,2 kroner og i Bergen 1,3 kroner.

- Dette høres veldig rart ut. Det er normalt når det er liten trafikk at enhetskostnadene blir høye, sier professor ved Norges Handelshøyskole, Ola H. Grytten til avisen.

Reagerer på tallene
Nettavisens redaktør, Gunnar Stavrum, reagerer på tallene. I tirsdagens leder skriver han at «når selve innkrevingen nærmer seg en milliard i året, er det på tide å tenke nytt».

- Det er uforståelig at Fjellinjen (som er størst), skal koste fire ganger mer per passering å drifte enn bompengeselskapet i Trondheim, mener Stavrum.

Han legger til at «dessverre er dette et fenomen man ofte ser i offentlige monopolbedrifter: Hvis ingen holder ledelsen i ørene, har kostnadene en tendens til å øke fordi ingen har reell egeninteresse av å holde igjen og være gjerrige».

Les lederen her.

Problemet med høye bompengekostnader er ikke nytt. Les hva vi skrev på samme tid i fjor:

Fått nok
Med 51 bompengeprosjekter, 165 innkrevningspunkter og 5,6 milliarder bompengekroner, har Bård Hoksrud fått nok.

Frps andre nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité går nå til det skritt å foreslå folkeavstemning om bompengefinansiering av veiprosjekter.

– Ved å gjennomføre folkeavstemninger om bompengespørsmål, vil også den enkelte borgers stemme bli hørt – og man vil kunne oppleve at man har større medbestemmelsesrett når viktige saker skal avgjøres. Man kan påvirke ikke bare gjennom valg hvert annet år, men også når avgiftskåte politikere i den enkelte kommune vurderer å flå bilistene for å få realisert et kanskje mangeårig og særdeles nødvendig veiprosjekt, sier Hoksrud til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere