NA24.no

- Ulovlig å selge «Norges billigste røyk og snus»

Foto: Alexander Winger (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Geir tjener ikke én krone. Nå kan han bli tvunget til å sette opp prisene.

I en artikkel på Nettavisen NA24 den 18. september uttalte Champagneria-gründer, Geir Hagbarth Andresen, at «Det er en ting vi ikke skal reklamere for, men vi har Norges billigste røyk og snus».

Begrunnelsen for at de kan ta 79 kroner for en pakning med 20 sigaretter, samt 60 kroner for en pakke med snus, er at de selger varene til kostpris.

Artikkelen fikk Helsedirektoratet til å reagere.

Foruten å stille seg kritiske til at Nettavisen NA24 skrev om dette, påpeker de i et brev at det er forbudt å selge tobakksvarer med spesiell rabatt - i henhold til § 21 i «Loven om vern mot tobakkskader».

Les også saken: - Dette er utidig og respektløst

I en e-post spesifiserer fungerende avdelingsdirektør, Erlend Bø, i Helsedirektoratet at tobakksvarer til kostpris kan omfattes av denne loven om det kun er tobakksvarene i utsalgsstedets vareutvalg som selge uten avanse.

«Bestemmelsen om forbud mot rabatt (tidligere § 7, nå § 21) forstås slik at rabatter som bare, eller i hovedsak, retter seg mot tobakksvarer ikke er tillatt. Forbudet mot spesielle rabatter ved salg av tobakksvarer til forbruker er ikke til hinder for at et utsalgssted kan selge hele, eller betydelige deler av sitt vareutvalg, inkludert tobakksvarer, med en mer generell rabatt. Dersom kun tobakksvarer, av et større vareutvalg, selges uten avanse/til kostpris vil denne omsetningen være omfattet av lovens forbud», skriver Bø.

- Må tjene for å få lov
I praksis vil dette si at man ikke har lov til å selge tobakk til kostpris.

- Ja, etter tobakksskadeloven er det forbudt å dele ut gratis tobakksvarer til forbruker. I forlengelsen av forbudet er det også i lovens paragraf 21 nedlagt forbud mot å gi spesiell rabatt ved salg av tobakksvarer til forbruker, sier Hege Birkeland Ersdal, partner hos Steenstrup Stordrange, til Nettavisen NA24.

- Er det korrekt å kalle kostpris for rabattert?

- Loven definerer ikke begrepet rabatt, men å selge tobakk til kostpris innebærer både at den selges uten avanse for utsalgsstedet og at den selges til lavere pris enn konkurrenter. Etter min oppfatning er det derfor korrekt å kalle kostpris for rabattert, sier Ersdal.

Grunnen til at dette ikke er lov skyldes hendelser som skjedde for noen år siden.

- Bestemmelsen ble innført ved endringslov i 2009 i forlengelsen av at Helsedirektoratet hadde erfart at tobakksvarer ble solgt til redusert pris til ansatte i noen av de store dagligvarekjedene. Direktoratet ønsket å unngå at forbudet uthules ved at tobakksvarer ble solgt eller utdelt til reduserte eller symbolske priser, sier hun.

Finnes unntak
Det kan imidlertid være mulig å selge tobakk uten avanse, men da må man også selge alt eller store deler av det andre man har til salgs uten fortjeneste.

- Likevel er tobakksvarer i utgangspunktet under fri prisfastsettelse. Forbudet mot spesielle rabatter bør derfor ikke være til hinder for at et utsalgssted som opererer med rabattordninger for hele, eller en betydelig del av vareutvalget også selger tobakksvarer med en tilsvarende rabatt. Det avgjørende er at prisen på tobakksvarene gjenspeiler utsalgsstedets generelle pris- og avansesystem. Det er med andre ord rabatter som bare, eller i hovedsak, retter seg mot tobakksvarer som ikke er tillatt, mens et utsalgssted kan selge hele, eller betydelige deler av sitt vareutvalg (inkludert tobakksvarer) med en mer generell rabatt, opplyser Ersdal.

Erlend Bø hos Helsedirektoratet opplyser til Nettavisen NA24 at de ikke har vurdert Champagneria sin situasjon.

- Man kan si vi er dumme
Eieren av skjenkestedet sier at dette ikke er en hellig ku for dem.

- Vi vet såpass at vi ikke har lov til å selge med tap, sier Geir Hagbarth Andresen til Nettavisen NA24.

Men de var ikke klar over at det de gjorde var forbudt.

- Vi var ikke klar over at det ikke var lov å selge til kostpris, sier Andresen, som understreker at dette ikke er en kampsak for han og makker, Tor Eirik Ellingsen.

Alt de har solgt har de solgt til kostpris.

- Man kan si at vi er dumme som ikke har fortjeneste på dette, men vi ser på det som en service til kunden og det er veldig frekt å ta 120 kroner for en pakke sigaretter i baren.

Han innrømmer imidlertid at han synes det er en merkelig regel.

- Jeg må innrømme at jeg synes det er en merkelig regel. Vi kan godt ta godt betalt for andre servicetjenester, men det kreves ikke spesielt mye av en og åpne en og pakke sigaretter, og vi vurderte det dit hen at dette var en service vi ville gi til kundene.

- Vil dere heve prisene på tobakksvarer nå?

- Hvis vi får en beskjed fra Helsedirektoratet om at det vi gjør ikke er lov, så vil vi justere prisene til vanlig nivå, sier Andresen.

- Heller tvilsomt
Advokat Jan Magne Juuhl-Langseth ved advokatfirmaet Schjødt, som representerer Philip Morris Norge i deres kamp mot røykeskapene, ønsker ikke å trekke noen konkluderende tolkning om Champagneria bryter loven eller ikke, basert på § 21 i «Loven om vern mot tobakkskader».

- Om loven på dette punktet er klar nok er veldig usikkert, sier han til Nettavisen NA24.

Han sier videre at rabatter som gis til spesielle kundegrupper, samt utdelingsforbudet, er ment å omfanges av denne loven.

- Men hvorvidt det gjelder noe man selger til kostpris på generelt grunnlag er heller tvilsomt, sier Juuhl-Langseth, og legger til:

- Meg bekjent er ikke dette testet ut i praksis.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere