*Nettavisen* Økonomi.

- Umulig å gå inn i ostemarkedet

Foto: Scanpix/TINE Mediebank (montasje av Mediehuset Nettavisen)

Q-meieriene vil gjerne lage cottage cheese, men får ikke ostestøtte fra staten.

22.05.13 12:13

(SIDE2): Vi nordmenn var kanskje engang et potetfolk, som spiste kneip med fårepølse til frokost og lunsj. Det er vi definitivt ikke lenger.

Cottage cheese-baluba
Nå vil vi ha serranoskinke, pesto, brie og focaccia. Vi vil ha sushi, salma, og spanske kjøttboller. Og ikke minst, vi vil ha lavkarbo, lavkalori, og proteinmat. Ferskosten cottage cheese har blitt en svært populær matvare. Derfor ble det mildt sagt baluba da Tine for noen uker siden skrudde opp prisen kraftig.

Meieriet forklarte årsaken med økte kostnader til ny design.

Klikk på bildet for å forstørre.

– For usikre rammer
Mange vil nok være enige i at utvalget i dagligvaren ikke er helt i samsvar med vår etterspørsel. Når det gjelder cottage cheese, har Tine i praksis monopol, og kan bestemme priser og tilgjengelige varianter som de vil. Myndighetene har imidlertid tatt grep for å øke konkurransen i meierisektoren. I år 2000 fikk Tine konkurranse fra Q-meieriene, etter at Stortinget åpnet for dette fire år tidligere.

Innen ostekategorien finnes det dessuten andre produsenter, som Kavli (som eier Q-meieriene) og Synnøve Finden.

Men når det gjelder cottage cheese har ingen så langt tatt opp konkurransen med Tine. Med dagens rammevilkår fra myndighetene, er det umulig, mener Q-meieriene.

– Det er veldig usikre rammevilkår for oss som er et uavhengig meieri. Det er for mange avkortinger til at vi tør å satse, sier Bent Myrdahl, administrerende direktør i selskapet.

Har du tips om matvarer? Send mail til Side2s journalister her.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Q Meieriene

En stor investering
Q-meieriene har de siste årene lansert flere nye produkter, som det populære mellommåltidet Skyr. Men å produsere ost ser meieriet på som problematisk.

– Det krever veldig mye å gå inn i ostemarkedet. Det er snakk om en investering på over 100 millioner kroner, sier Myrdahl.

For å kunne produsere ost må meieriet bygge et nytt anlegg. Det vil ta 20 til 40 år å tjene inn dette, ifølge selskapets beregninger.

– Viljen har vi
Det betyr likevel ikke at meieriet ikke ønsker å satse.

– Viljen har vi, men vi må også muligheten økonomisk. Vi har ikke signalene fra myndighetene rett og slett, sier Myrdahl.

Han sier selskapet er avhengig av tilskudd i et regulert system.

– Får vi gode rammer er vi interessert i smarte investeringer, også innen cottage cheese og annen ost, sier han.

Q-meieriene har tidligere sagt til Side2 at de ikke vil lage meieriprodukter som allerede er på markedet, hvis de kan gjøre en vesentlig forbedring. Myrdahl mener dette ofte gjør at de blir kopiert av Tine.

(artikkelen fortsetter under)

Det var Q-meieriene som først lanserte 1,75-literskartongen.

Tine kom senere med en kartong i samme størrelse.

– Konkurranse et mål for regjeringen
Rammevilkårene for meierisektoren fastsettes for femårsperioder. Dagens vilkår er et forlik fra 2007, etter at Synnøve Finden og Q-meieriene saksøkte staten for det de mente var umulige vilkår. Det jobbes nå med nye rammevilkår.

Landbruksmyndighetene mener imidlertid at de allerede har lagt til rette for mer konkurranse, også innen osteproduksjon.

– Det er et uttalt mål fra regjeringen å få mer konkurranse i meierimarkedet. Derfor har det siden 2007 blitt gjennomført flere konkurransepolitiske tiltak som skal gjøre det mulig også for andre bedrifter å operere i markeder der Tine er dominerende aktør, sier seniorrådgiver i Landbruks- og matdepartementet, Nils Øyvind Bergset.

Han forteller at det er gjennomført evalueringer som viser at tiltakene har virket etter hensikten. Det har gradvis blitt en økende konkurranse i det norske meierimarkedet.

Les også:

Ingen ostestøtte
Bergset vil imidlertid ikke si noe konkret om hva som skal gjøres for å øke konkurransen med de nye rammevilkårene.

– Nye aktører har lansert produkter og nye løsninger som har slått godt an i markedet. De konkurransepolitiske tiltakene vil bli videreført, uten at det i dag er mulig å si noe mer konkret om enkeltheter i dette.

– Vil Q-meieriene få rammebetingelser som gjør det mulig for dem å investere i ostemarkedet?

– Regjeringens konkurransepolitiske tiltak i meierimarkedet er generelle, og går ikke inn på spesielle markedssegmenter eller enkeltprodukter. Den enkelte bedrift må selv velge hvilke markeder og produkter de velger å gå inn i, sier Bergset.

Les også:

Til Side2-forsiden!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.