- Unngå dobbelroller og bindinger som kan svekke troverdigheten

Kjersti Løken Stavrum henviser til Vær Varsom-plakaten i debatten om overgang fra journalistrollen til PR-bransjen.

Kjersti Løken Stavrum henviser til Vær Varsom-plakaten i debatten om overgang fra journalistrollen til PR-bransjen. Foto: Stian Lysberg Solum (NTB scanpix)

Debatten om journalistrollen og overgang til PR-bransjen.

I helgenskrev Nettavisen om at Jarle Aabø, daglig leder i PR-byrået Aabø & Co, gikk hardt ut mot mangeårig utenriksmedarbeider og Russland-korrespondent Hans-Wilhelm Steinfeld slutter i NRK.

Aabø reagerer på at Steinfeld jobber ut oppsigelsestiden i NRK etter at han har signert med PR-byrået. Han mener Steinfeld burde bli tatt av skjermen.

- Steinfeld har solgt sjelen sin til PR-bransjen, og burde gått på dagen. Etter at det ble kjent at han nå i realiteten er en PR-rådgiver, har han ikke den nødvendige integritet som en journalist må ha, sa Aabø, til Nettavisen i helgen.

Les også: - Steinfeld bør tas av skjermen - nå

Dette skaper debatt om hvordan medier bør håndtere dette med at journalister går over til PR-bransjen.

Fakta

Vær Varsom-plakaten

Unngå dobbeltroller
Kjersti Løken Stavrum er generalsektretær i Norsk Presseforbund (PFU). Hun henviser til Vær Varsom-plakaten.

- Ifølge Vær Varsom-plakaten skal journalister unngå dobbeltroller og bindinger som kan svekke den enkeltes og redaksjonens troverdighet. Når en journalist signaliserer jobbskifte, er det i flere tilfeller naturlig at vedkommende går med en gang eller blir gitt en mindre fremtredende posisjon i oppsigelsestiden. sier hun til Nettavisen.

- Med mindre Steinfeld allerede vet hvilke kunder og/eller konkrete oppdrag han skal få i nye rolle, medfører det å gå til en generell bransje som PR-bransjen ikke nødvendigvis at hans troverdihet svekkes i den jobben han har nå.

Ingen generell fasit
Arne Jensen er generalsekretær i Redaktørforeningen. Han mener at der et slikt scenario skulle oppstå må man vurdere dette individuelt og at det er umulig å lage en standard oppskrift på en slik problemstilling som dette.

- Det finnes ingen generell fasit på denne problemstillingen, sier Arne Jensen. Foto: Fredrik Varfjell (NTB scanpix)

- Nøkkelspørsmålet er om det at man har bitt ansatt hos en annen arbeidsgiver kunne påvirke den jobben man gjør som journalist eller vedkommens troverdighet eller tillitt. Det må man vurdere. Det vil jo så være avhengig av hva slags stoff man jobber med som journalist og hvilken arbeidsgiver det er man skal til. Summen av det vil være viktig for om man kan fortsette som aktiv journalist, sier Jensen til Nettavisen.

Han mener at i denne saken vil ikke journalistrollen til Steinfeld i NRK dekke hans nye arbeidsgiver og at det derfor ikke er problematisk i dette tilfellet.

- Sørger for en ryddig overgang
Nyhetsredaktør i NRK, Per Arne Kalbakk, forteller at de har klare retningslinjer for journalister som går over til PR-bransjen i NRK.

- Det viktigste for oss er at journalister sørger for å unngå dobbeltroller og bindinger, sier Per Arne Kalbakk. Foto: (NRK)

- Jeg mener at medier bør håndtere journalisters overgang til PR-bransjen på samme måte som vi har håndtert overgang for eksempel til jobber som informasjonssjefer eller informasjonsmedarbeidere i bedrifter og organisasjoner: At det er en klar forutsetning at de ikke har noe engasjement hos sin nye arbeidsgiver før de slutter i NRK, og at de ikke jobber med ting som gjør at de havner i dobbeltroller, sier Kalbakk i en mail til Nettavisen.

Han forteller at hos NRK har de en etikkhåndbok for redaksjonelle medarbeidere som bygger på formuleringene i Vær Varsom-plakaten.

- Det viktigste for oss er at journalister sørger for å unngå dobbeltroller og bindinger så lenge de jobber hos oss, og at det er en ryddig overgang til jobben de går til. For de fleste blir det også en overgangsperiode i form av arbeidsfri og/eller restferie som tas ut før de begynner i ny jobb, sier Kalbakk.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.