NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,90
Sjefredaktør John Arne Markussen i Dagbladet.
Sjefredaktør John Arne Markussen i Dagbladet. (Dagbladet)

- Veksten vil fortsette

Sist oppdatert:
Berner Gruppens John Arne Markussen forventer reklamevekst også i 2008.

- Hvilke endringer i medievanene er viktigst for norske annonsører?

- Den økte tidsbruken på internett, særlig på kveldstid og i helg. I folks liv er internett nå noe langt mer enn en endring i medievane, - en forflytting fra radio til tv, eller fra papir til tv. Nettet er nå en integrert del av vår adferd. Denne endringen vil få voldsom betydning for forholdet mellom annonsører og forbrukere. Vi har bare sett begynnelsen.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Veksten i annonsemarkedet ser ut til å havne rundt 12 prosent i år, hvordan vil utviklingen være i 2008?

- Veksten vil fortsette, i nesten samme takt som i år. Internett blir igjen den store vinneren. Bransjer som til nå har nølt i forhold til nett, vil følge etter. Nettet vil også bli arena for flere merkevarekampanjer.

- Hva overrasket deg mest i mediebildet i inneværende år?

- At en så stor og tilsynelatende profesjonell organisasjon som Norsk Hydro ikke klarte å håndtere opsjonssaken bedre enn de gjorde. Det er kanskje en påminnelse om at vi som steller med kommunikasjon bør være litt ydmyk i forhold til den jobben vi er satt til å gjøre.

- Hva blir «det store» i kommunikasjonsbransjen i 2008?

- Det har jeg ingen forutsetning for å mene noe som helst om. Men det er et tankekors at såvidt forskjellige - la oss kalle det - institusjoner som LO, Norsk Hydro og Terra er de som har gått på de store smellene i 2007.

- Hvilken merkevare har de største utfordringene i 2008?

- De fleste av mine bransjekolleger vil vel svare Dagbladet ... Men i Dagbladet har vi levd med Jahn Otto Johansens spådom om avisas død helt fra Jahn Otto Johansen forlot oss. Derfor vil jeg benytte anledningen til å minne om at Dagbladet på tross av en meget lang periode med opplagsnedgang fortsetter å levere positive resultater hvert enste år. Dagbladet er en stor og viktig avis. Dessuten kan dette huset lage nettavis, og ikke bare avis på nett. Merkevaren Dagbladet står meget sterkt.

- Hva mener du var årets store snakkis i mediene?

- Valla-saken. Men sett fra et brasnjeståsted er det mest interessant at både den saken, opsjonsbråket og Terra-skandalen er gode eksempler på at det fortsatt er papiravisene her i landet som setter dagsorden.

- Hvilke endringer i norske medier overrasket deg mest/minst?

- Det som overrasket meg mest var at TV 2 tok innersvingen på NRK i helgen. Det som overrasket meg minst, var at vi nå ser hvilken stor ryddejobb Alf Hildrum står overfor i TV 2 etter ekspansive Kåre Valebrokk.

- Hvordan utvikler avisopplaget seg i 2008?

- Det vil fortsatt falle, men ikke dramatisk. Den beste mediehistorien de siste 10 årene er ikke at internett har fått sitt gjennombrudd, men at papiravisene faktisk holder meget godt stand.

- Hvordan skal du feire jul i år?

- I Oslo, med familien. Høydepunktet er når storfamilien samles ved langbordet 1. juledag med god mat, godt drikke og brettspill.

- Hva ser du mest frem til i 2008?

- Det blir et utrolig spennende medieår! Mest spennende blir det å se hvor lenge David Montgomery klarer å holde finansoperasjonen Mecom i livet. Han har bruk for kontantstrømmen fra den norske virksomheten for å betjene gjeld, men man kan ikke se bort fra at Edda Media kommer i spill allerede i 2008 - mens det ennå er høykonjunktur.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere