NA24.no

- Verden venter ikke på ny Statoil-logo

Foto: Holm, Morten (Scanpix)
Sist oppdatert:
Arne Hjeltnes oppfordrer Statoil til å holde fast på det de har.

- Min umiddelbare reaksjon er at dette var rart og sier meg lite. Men jeg har bare sett den i en dårlig mailutgave, sier TV-profil og reklamebyråmann Arne Hjeltnes til NA24 Propaganda.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Hjeltnes har akkurat fått sett den nye Statoil-logoen som ble presentert torsdag.

Men som NA24 Propaganda avslørte allerede onsdag

TV-mannen oppfordrer oljegiganten til å holde på den logoen de har og det er ikke uten grunn at suksessrike markedsføringer er konsistente over tid.

Unødvendig
- Jeg tipper det er indremedisinske grunner til dette. Verden venter ikke på ny Statoil-logo. De er happy med den gamle, hevder han.

Noen ganger er det riktig å skifte logo hevder byråsjefen i Creuna.

- Jeg ser ikke at det trengs noe annet enn å justere den de har.

Hos Statoil for Hjeltnes svar på tiltale.

- Det kommer vi ikke til å gjøre. Jeg kan ikke forholde meg til en haug med folk som vil at vi skal skifte denne logoen. Du kan ikke ringe meg hver gang noen ikke liker den, sier informasjonssjef i StatoilHydro, Ole Morten Aanestad.

Han er ikke overrasket over reaksjonene.

- Vi er ganske sikre på at det komme til å komme masse reaksjoner og at noen av disse sikkert synes dette ser helt forferdelig ut. Men vi er ganske sikre på at dette er noe som kommer til å skille oss ut, forteller Aanestad.

- Dette er en profil som Scandinavia Design Group har kommet opp med og som vår konsernledelse liker og som vi mener er riktig for vårt selskap.

Dristig valg
- Har dere fått mange reaksjoner?

- Den ble presentert internt i dag og alle jeg har snakket med liker den godt. Det er et dristig valg og vi skiller oss ut i bransjen, sier informasjonssjefen og legger til at det var en av hensiktene med den nye logoen.

- Sånn sett er det bare positivt at vi blir lagt merke til med vår nye logo.

Logoen skal tas i bruk 1. november og innen utgangen av året skal det meste av materiellet til StatoilHydro være byttet ut med Statoil og logoen som ifølge Aanestad skal symbolisere flere ting. En stjerne, en turbin, en borekrone, en vindmølle.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Det nye visuelle uttrykket, som er utarbeidet i samarbeid med Scandinavian Design Group, skal besluttes på selskapets generalforsamling 19. mai.

- Du vil nok kunne se den gamle Statoil logoen på noen av våre plattformer, siden StatoilHydro bare var et midlertidig navn, og ikke ble brukt i profileringen. Men rent juridisk vil vi kun bruke Statoil-navnet fra 1. november, forteller Ole Morten Aanestad.

Beholder dråpen
Statoils bensinstasjoner vil ikke bli omprofilert. Her beholdes «dråpen».

- Kostnaden ved å omprofilere bensinstasjonsnettet er for øvrig beregnet til nær to milliarder kroner, en utgift det uansett ikke hadde vært aktuelt å ta i dagens situasjon, skriver selskapet i en pressemelding.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere