NA24.no

- Vi er over det verste

Foto: Håkon Høgetveit (NA24)
Bedring for finanskonsernet Acta.

Finanskonsernet Acta har vært gjennom en meget turbulent periode og gjort store endringer.

Nå mener selskapet at de er på riktig spor.

Bedring
Bruttotegningen i tredje kvartal endte på 477 millioner kroner, en kraftig nedgang fra 791 millioner kroner i samme periode året før.

Driftsresultatet endte på 2 millioner kroner, opp fra minus 32 millioner tredje kvartal 2008. Driftsinntektene endte på 103 millioner kroner i tredje kvartal, sammenlignet med 130 millioner kroner i tilsvarende kvartal året før. Resultat før skatt endte på minus 1,3 millioner kroner, mot et underskudd på 26,4 millioner kroner i tredje kvartal året før.

- Acta er svært fornøyd med å kunne rapportere om lønnsom drift og faste inntekter som overstiger de faste kostnadene i kvartalet. Acta har nå et solid grunnlag for fremtidig lønnsomhet, skriver konsernsjef Geir Inge Solberg i Acta.

I resultatrapporten skriver de at selv om finansmarkedene fortsatt er preget av noe usikkerhet, mener Acta at finanskrisen som oppsto i 2007, har avtatt, og at denne markedssituasjonen medfører mange gunstige investeringsmuligheter som vi kan bygge videre på og tilby til våre kunder.

Eksamen
Acta, som har fått kraftig kritikk av både det svenske og norske kredittilsynet, har tatt rev i seilene. Selskapet er nå i ferd med å få alle sine finansrådgivere i den norske organisasjonen sertifisert. En tilsvarende sertifiseringsordning har eksistert i Sverige i en årrekke.

Sertifiseringen består av en teoretisk eksamen i tillegg til en praktisk prøve. Størstedelen av rådgiverne har tatt den teoretiske prøven, og Acta skriver at rundt 80 prosent av rådgiverne har bestått. De praktiske prøvene vil bli gjennomført i første kvartal 2010.

- Selv om kvartalet var kort ettersom kunder og medarbeidere tar sommerferie i juli og deler av august, har vi vært svært aktive med å opprettholde en god og tett dialog med våre kunder. Acta Invest har gjennomført 9.400 kundemøter, noe som tilsvarer et gjennomsnitt på 60 møter per rådgiver. Acta Direct har håndtert cirka 6.500 telefonsamtaler dette kvartalet. Vi opplever at kundene våre fortsatt har en positiv innstilling til alternative investeringer, men at fokus og viljen til å investere er størst i likvide investeringsprodukter, skriver konsernet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere