- Vi er stolte, Røkke og jeg

Se NA24s eksklusive videointervju med luksussjef Richard D. Fain i RCCL.

28.04.06 11:39

- Jeg tror vi begge to er veldig stolte over hva våre selskaper sammen har greid. Det er ikke ofte to selskaper har så lange samarbeidsavtaler som vi har hatt, styreformann Richard D. Fain i RCCL til NA24.

NA24 - din nye næringslivsavis.

Den amerikanske styreformannen sier han hadde det festlig på Aker Yards-festen og møtte Røkke der.

- Jeg kjenner Fain godt
Freedom of the Seas kom rett fra Røkkes verft i Finland og skal til South Hampton etter Oslo. Aker hadde selv et stort selskap på skipet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Aker-høvdingen Røkke sa til NA24 at han så frem til å møte Fain. De har hatt et godt og langt forhold.

- Ja, jeg kjenner Richard D. Fain godt, sier Røkke.

Fain er også bekymret over den høye oljeprisen.

- Vi har skreket lenge, vi. Smertegrensen for kostnadene - ved den høye oljeprisen - er passert for lenge siden, sier styreformann Richard D. Fain når han møter NA24 i sin Barbados-suite på Freedom of the Seas.

Nordsjøolje ble i går solgt for over 71 dollar fatet og kostnadene er enorme for den amerikanske cruisegiganten med en rekordhøy pris. Wilhelmsen-familien eier fortsatt deler av selskapet.

Dyrt
Styreformannen sier den høye oljeprisen er noen RCCL må ta inn over seg.

- Vi må bare konstatere at den ekstremt høye oljeprisen er smertefull, men må inn i en kontekst. Drivstoff er en voksende del vår kostnadsstruktur, men kostnaden er heldigvis ikke så dominerende som hos flyselskaper, sier Fain. (Se hele videointervjuet her )

Han forklarer de bruker store ressurser med å begrense de løpende kostnadene.

- Dette skipet bruker faktisk mindre drivstoff enn Voyager-skipene på samme fart. Selv om det er 15 prosent flere passasjerer, sier han.

RCCL utvikler stadig nye skipskonstruksjoner som flyter lettere i vannet og bruker nye fuelprodukter med lavere pris. De har også investert penger i kompliserte datamaskiner som trafikkerer mer effektive ruter for å spare penger.

- Vi klarer ikke fjerne problemet, men jobber aktivt med å redusere problemene knyttet til den høye prisen, sier amerikaneren.

Klikk på bildet for å forstørre.

Orkansesongene i Karibien er et annet problem som dukker opp hvert år for RCCL.

- Vi er veldig fleksible når det gjelder orkansesonger og kan endre ruter hele tiden, sier Adam M. Goldstein direktør i cruiseskipselskapet RCCL

Goldstein understreker at hoteller blir mer rammet siden de ikke har den fleksibilitet som et skip har.

Wow-effekten
På onsdag gikk verdens største cruiseskip Freedom of the Seas på et 14 timers seilas med alle som kunne krype og gå av kjendiser i Finans-Norge.

- Det vi opplever med et slikt cruise er wow-effekten i Norge. Den beste måten vi kan markedsføre et slikt konsept er at din venn, kollega eller foretningspartner sier Wow, dette må du oppleve, sier en begeistret Fain.

Han forklarer at de fleste kjenner til grasrotmarkedsføring, men at RCCL driver grasstopp markedsføring.

- Vi signaliserer våre cruiseprodukter gjennom bjellekuer som er godt respektert i sitt miljø. De blir talspersoner for produktet, sier Fain.

Klikk på bildet for å forstørre.

Ole Christian Apeland fra Apeland Informasjon er også gjest på skipet og mener strategien fungerer godt.

- De laget Voyager of the Seas for noen år siden og fikk enormt mye presse. Denne båten er ikke spesielt mye større, men jammen klarte de å gjøre det en gang til. Det er jo helt rått, sier Apeland. Han er overbevist om at Finans-Norge er gode agenter for selskapet.

- De er helt klart gode pr-agenter for fremtidige kontantstrømmer, samstemmer Richard D. Fain.

Om bord på onsdag var i tillegg til Kjell Inge Røkke, Øystein Stray Spetalen, Arne Blystad og Olav Nils Sunde.

Mellom 80-100 kunder
Freedom of the Seas kom rett fra Røkkes verft i Finland og skal til South Hampton etter Oslo. Aker hadde selv et stort selskap på skipet.

- Vi hadde mellom 80-100 kunder på dette cruiset. Det har vært helt supert for oss, sier konsernsjef Leif Arne Langøy til NA24.

Klikk på bildet for å forstørre.

RCCL har inne en ny ordre på Røkkes verft i Turku i Finand. Dette er det samme verftet som bygde Freedom of the Seas. Det nye skipet skal være 50 prosent større og skal hete Genesis. Det skal leveres i september 2009.

- Vår nye bestilling skal være 50 prosent større enn Freedom of the Seas. Vi er i dag verdens største cruiseskipselskap. Det fines ingen andre ordrer på større skip. Utenom oss selv da, sier Fain til NA24.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.