*Nettavisen* Økonomi.

- Vi har et tøffere år i vente

Tor Olav Trøim har ståltro på fremtiden, men ser skjær i sjøen.

09.01.08 08:35

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Tor Olav Trøim har stor tro på riggmarkedet og er glad for utviklingen i tankmarkedet. Alt ser likevel ikke lyst ut. Finansuroen kan by på problemer. Men Trøim og multimilliardær John Fredriksen har posisjonert seg for fremtiden. Rederen er den største private investoren på Oslo Børs og Fredriksens formue anslås til nærmere 50 milliarder kroner.

NA24 - din næringslivsavis

- Vi er veldig komfortable med dypvannsmarkedet, spesielt når vi ser hva som skjer rundt om i verden, sier Trøim til NA24.

John Fredriksen er godt posisjonert til å møte utfordringene olje- og gassindustrien står foran. Den høye oljeprisen gjør at de store oljeselskapene har større investeringsvilje og trenger å erstatte oljen de pumper. Det er rett og slett ikke nok borerigger og boreskip i markedet for å dekke opp for behovet. SeaDrill har i løpet av få år blitt et av de støre riggselskapene i verden. Gjennom aggressive oppkjøp og ivrige bestillinger til verfter i Asia har de skaffet seg en posisjon for fremtiden.

Borer ikke nok
- Man borer ikke nok hull i bakken til å få oljen opp. Det må de kompensere om ikke oljeprisen skal videre opp, sier han til NA24.

Det er ikke bare rigger som bygges ved verftene rundt om i verden. Riggselskaper kjemper mot tankrederier, konteinerrederier, bulkrederier og supply- og offshorerederier om den stramme situasjonen til verftene og underleverandørene. Det vil by på utfordringer.

- Jeg brukte julen til å se på alle verftene våre. 2011 er i ferd med å bli tatt ut og snart er også 2012 tatt ut. Vi må nok belage oss på en betydelig tightness i mange år fremover, sier Fredriksens våpendrager.

Det er ikke bare riggmarkedet Trøim er positiv til.

Hyggelig i tank
- Det er også hyggelig å se at også tankmarkedet kom så sterkt tilbake som det gjorde, sier han.

De siste ukene i 2007 steg ratene i tankmarkedet til like over 300.000 dollar dagen for de største tankskipene. På under en måned økte dagratene fra like under 20.000 dollar for VLCC-skipene. Fredriksens egen tankgigant trenger like under 30.000 dollar om dagen for å ikke tape på seilingene til supertankerne.

Trøim er også positive til fremtiden i markedet. Dermed tilbakeviser Trøim skeptikerne som mener at det kommer altfor mange skip i markedet.

- Vi vil nok ha færre tankbåter på slutten av året enn vi hadde i fjor. Man må nok også regne med mindre tonnasje, så tankmarkedet vil nok bli svært bra, sier han til NA24.

Merker uroen
Den elendige utviklingen i det amerikanske boligmarkedet har medført en kredittørke i finansmarkedet. Bankene stoler ikke på hverandre og har ikke penger til å låne til hverandre. Situasjonen og tilgangen på bankenes viktigste råvare, penger, er skral.

- Vi ser også at finansuroen begynner å vise seg på finansieringssiden og det har blitt vanskeligere å få kapital. Bankene har satt på bremsene dramatisk, og det er for så vidt bra for det hindrer de spekulative prosjektene, sier Tor Olav Trøim.

Situasjonen byr på utfordringer for flere enn bankene. Når bankene mangler pengene til å låne hverandre gjør det at det blir langt dyrere å finansiere nye prosjekter. Det vil selskapene merke i tiden fremover. På vårparten og sommeren 2007 var situasjonen en helt annen. Selv om det på høsten bød på problemer hentet SeaDrill i slutten av oktober inn rundt én milliard kroner i et obligasjonslån.

Spår et tøffere år
- Vi har et tøffere år i vente enn det vi har levd med de siste årene, sier han.

Alt ser heller ikke like lyst ut. Utviklingen kan by på problemer. Selv er Fredriksen er den største eieren i supplyrederiet Deep Sea Supply.

- Det skremmer oss når vi ser villigheten til å kontrahere og øke supplykapasiteten. Da blir man naturlig litt mer skeptisk og tar pengene vekk fra bordet, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.