NA24.no

- Vi trenger ikke bensinbiler lenger

(Tesla/Nettavisen)
Sist oppdatert:
- Den nye Teslaen er rå. Hvem trenger vel bensinbiler lenger?

Det er Bellona-leder Frederic Hauge som sier dette til NA24.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

Onsdag lanseres den nye Teslaen, S-serien. Rykte sier at den skal koste rundt 500.000 kroner.

Hauge er fra seg av begeistring.

- Den er helt rå

- Den er helt rå. Den kan kjøres i 500 km før den må lades, og det tar kun på et par timer, sier Hauge.

- Den vil gjøre 0 til 100 på 5,6 sekunder, gliser Hauge.

Bensinbiler er så pasé, ifølge Bellona-lederen.

0 til 100 på 3,6 sek

- Vi trenger ikke bensinbiler lenger. Jeg har kjørt elbil i alle år, og nå merker jeg ingen forskjell lenger, bortsett fra at det er mye gøyere da, sier Hauge.

Til daglig kjører han rundt i en Tesla Roadster, som er formel 1-bilen innen elbiler.

- Den gjør 0 til 100 på 3,6 sekunder, sier Hauge.

Knuste Tommy Shariff

Han forteller om den gangen han skulle kjøre omkapp med dekkongen Tommy Sharif.

- Første gang jeg slo ham skyldte han på girkassa, så var det dekka, og etter det tredje tapet dro han bare, ler Hauge.

5032

I over 20 år har han vært vært en ivrig elbilerkjører.

- Jeg husker godt at vi kjørte gjennom bomringen uten å betale. Bilen ble konfiskert og senere solgt på Oslo Bilauksjon, sier Hauge.

Harket og Furuholmen

Hauge sikter til den gangen i 1989, at han sammen med de to A-ha-gutta, Morten Harket og Magne Furuholmen, i protest kjørte rett gjennom bomringen i Oslo uten å betale. Det ble ramaskrik, og bilen ble til slutt gjort beslag i av myndighetene.

- Men vi fikk det som vi ville til slutt. Gratis bomring og kjøring i kollektivfeltet for elbiler, fortsetter Hauge fornøyd.

Nå krever han forutsigbarghet for rammevilkårene.

- Nå må politikerne i klimameldingen som kommer, legge til rette for at det blir gratis bomring og fortsatt kollektivkjøring for elbiler frem til 2020, sier Hauge.

Fullverdig dagligbil

Elbilene er ikke som det en gang var. Den nye Model S blir den amerikanske bilfabrikantens andre produksjonsmodell. Den første er den etter hvert så velkjente Tesla Roadster, som baserer seg på en Lotus-plattform.

Den nye Model S blir derimot en langt mer fullverdig dagligbil med fire dører, fem seter og et relativt stort bagasjerom.

Model S kommer i en rekke nye versjoner, der kanskje den største forskjellen er størrelsen på batteriet – og dertil også prisen og hvor langt bilen kan kjøre før den må lade.

Bilen kommer med et valg mellom en batteripakke på 40, 60 og 85 kWh. Den billigste utgaven skal gi bilen mulighet til å kjøre rundt 25 mil, mens toppversjonen med medvind og litt flaks skal nærme seg 50 mil.

Batteristørrelsen påvirker ikke bare rekkevidden, for jo større batteri du har, jo mer strøm klarer bilen å levere til motoren.

Det betyr at det skiller rundt 25 kilometer i timen i toppfart – samt 0,9 sekunder i aksellerasjon fra 0-100 – på den billigste i forhold til den dyreste. Toppversjonen skal klare 0-100 på 5,6 sekunder og en toppfart på 200 km/t.

Det vil også lages en «Performance»-modell som skal trekke aksellerasjonstiden ned til 4,4-sekunder! Dette får Tesla til gjennom det de kaller en «high performance drive inverter»

Hauges tanker om fullading på tre kvarter skjer dessverre bare om du plugger bilen nærmest rett inn i atomkraftverket med en helt spesiell hurtiglader. Under normale omstendigheter sier Tesla at de lader opp batteriet med rundt ti mil per time.

Det som kanskje er mest imponerende er at Tesla gir en batterigaranti på 8 år – og på toppversjonen med 85 kWh kapasitet er det heller ikke noen begrensning i antall kilometer kjørt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere