NA24.no

– En trist dag for norske mobilkunder

SPÅR ØKTE PRISER: Mobilgründer Nadir Nalbant mener lavprispakkene til mobiloperatørene snart kan være historie.
SPÅR ØKTE PRISER: Mobilgründer Nadir Nalbant mener lavprispakkene til mobiloperatørene snart kan være historie.
Sist oppdatert:
Mobilgigantene vil gjøre hva som helst for å melke kundene, mener mobilgründer.

Nordmenn våknet opp til en ny mobilhverdag torsdag. Konkurransetilsynet ga Teliasonera grønt lys i oppkjøpet av norske Tele2. Det nye selskapet får nesten 2,7 millioner kunder, og dermed er det svensk-finske selskapet en fullverdig konkurrent til Telenor, som fra før av har over 50 prosent av markedet.

Les også: Teliasonera for overta Tele2

Mobilgründer Nadir Nalbant mener kundene står igjen som taperne etter oppkjøpet.

– Dette er trist dag for forbrukerne, og en god dag for aksjonærene hos Telenor og Teliasonera, sier han til Nettavisen.

Nalbant har lang erfaring med mobiltelefoni. Han var med på etablere Netcom i sin tid. Han var også den første til å utfordre Telenor og Netcom da GSM-nettet ennå var nokså nytt. Det gjorde han med selskapet Sense.

Spår prisøkning

I dag driver Nadir Nalbant det lille mobilselskapet Hello.

– Det som er annerledes nå er det er to aktører som bestemmer hva du og jeg skal betale for det vi er desperat avhengig av – mobiltelefonen, sier han.

– De to gigantene har delt markedet seg imellom. Det er klart at de gjør hva som helst for å melke kundene ytterligere. Selskapene kommer til å ta mer betalt for pakkene og fase ut lavprisproduktene.

Nalbant tror at forbrukerne kommer til å merke store endringer. Han spår at selskapene vil droppe lavprisproduktene og heller øke prisene jevnt og trutt.

– Snakker du for din syke mor?

– Det er en grunn til at de små aktørene sliter med å tjene penger. Det er fordi at gigantene, duopolet, ikke gir dem gode nok betingelser til både å konkurrere i sluttmarkedet og ha et overskudd. Jeg vet ikke om andre vestlige land hvor man har en tilsvarende situasjon blant mobiloperatørene, sier han.

Den offensive mobilgründeren drar paralleller med banksektoren når han skal beskrive den nye konkurransesituasjonen.  

– Det er det samme som om DNB skulle ha kjøp alle bankene. Hvilket tilbud hadde dette gitt forbrukerne? spør han.

Teliasonera er ikke enig med Nadir Nalbant. De mener aktørene nå kan konkurrere på likere vilkår.

– Vi registrerer at norske konkurransemyndigheter med sin godkjenning er kommet til en annen konklusjon enn Nalbant, hadde avtalen vært dårlig for forbrukerne hadde den ikke blitt godkjent av Konkurransetilsynet. Forbrukerne vil oppleve dette raskt ved at TeliaSonera allerede til sommeren kan tilby 90 prosent av befolkningen 4G, skriver administrerende direktør Charlotta Rehman i en E-post til Nettavisen.

LOVER GODE PRISER: Charlotta Rehman, administrerende direktør i TeliaSonera.

– Vi skal fortsette med et mangfold av merkenavn slik at den enkelte forbruker kan velge merke og tjenester tilpasset egne ønsker og behov. Vi skal sørge for gode priser og varierte tilbud, fortsetter hun.

Et vanskelig valg

Konkurransetilsynet har godkjent oppkjøpet mot at TeliaSonera selger deler av virksomheten til Ice. Det skal i realiteten gi tre aktører, men Nalbant er ikke enig.

– Jeg tror dette ikke har vært et enkelt valg for Konkurransetilsynet, men det er klart at dette er et dristig valg. Det hadde kanskje vært et riktigere valg dersom de tre aktørene hadde fått starte samtidig. Sannheten her er at Netcom og Telenor har 15-20 års forsprang. Det kommer til å ta lang tid før man har etablert et nett som er ett tredje alternativ, sier Hello-sjefen.

For kundene kan det kanskje virke som det fortsatt er flere aktører på markedet, men sannheten er at Telenor og Netcom nå eier flere av selskapene. En situasjon mobilgründeren ikke liker.

– Istedenfor å sette ned prisen til eksisterende kunder i storselskapene, så vil de heller hanke inn nye kunder i lavprisselskaper. Tenk om det samme hadde skjedd i banksektoren. Da ville DNB istedenfor å sette ned renten til eksisterende kunder, heller opprette nye banker og tilby lavere renter der. Jeg synes det er noe urent ved det. For meg blir dette lureri, sier Nalbant.

Historiens største kundeforflytning

Det var i fjor sommer Teliasonera la 5,1 milliarder kroner på bordet for Tele2 sin norske virksomhet inkludert OneCall. I alt 1,2 millioner kunder får nytt mobilnett.

– Dette er historiens største kundeforflytning. Når en kunde velger operatør, så er det to hovedpremisser for det valget. Det ene er hvilket nett man skal være på. Det andre er hvilken pris man vil betale. Jeg er overrasket over at dette ikke skaper, sier Nadir Nalbant.

Fakta: – Sterk konkurranse i det norske mobilmarkedet

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Telenor mener oppkjøpet til Teliasonera ikke vil endre markedet for forbrukerne, og ønsker konkurransen velkommen.

– Vi har sterk konkurranse i det norske mobilmarkedet, og godkjenning av oppkjøpet endrer ikke dette. Mobilmarkedet er veldig regulert, også når det gjelder tilgangen fra de virtuelle operatørene uten eget nett, og tilgang til å leie nett er også et av elementene i Konkurransetilsynets krav om avbøtende tiltak, skriver informasjonssjef Anders Krokan i en E-post til Nettavisen.

– I Norge har konkurransen gitt forbrukerne lavere priser enn i mange land, samtidig som dekningen er veldig god. OECDs prisstatistikk viser at Norge jevnlig ligger blant de landene hvor det er billigst å bruke telefonen, justert for kjøpekraft, fortsetter informasjonssjefen.

– Hvilket nett tilbyr du dine kunder?

– Telenor. Vi har avtale med Netcom, men valgte å gå bort i fra det for noen år siden. Vi har erfart at ni av ti ville ha Telenor sitt nett, selv om tjenestene og prisene er helt like.

– Hvordan ser markedet ut om fem år?

– Det er vanskelig å svare på. Langtidsplanlegging i vår bransje er seks måneder. Jeg tror ikke bransjen vet selv hvor de er om fem år. Jeg håper forbrukerne kan ta tilbake kontrollen over eget liv. Vi bruker mobilen for mye.

– Sier du dette fordi du tilbyr fastprisavtaler til dine kunder?

– Nei.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

Våre bloggere