NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
LANGT I FRA ENIGE: Norwegian-sjef Bjørn Kjos og Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud om streiken i «Debatten» NRK torsdag.
LANGT I FRA ENIGE: Norwegian-sjef Bjørn Kjos og Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud om streiken i «Debatten» NRK torsdag. Foto: Terje Bendiksby (NTB scanpix)

– Skal man bare gi blaffen i passasjerene?

Sist oppdatert:
– Er det noen som vil løse dette så er det jo Bjørn Kjos, sa Kjos under TV-debatten torsdag kveld.

Kamphanene møttes til TV-debatt på NRK på torsdag kveld. Norwegian-sjef Bjørn Kjos startet det direktesendte programmet med å tegne og fortelle seerne hvordan flyselskapet er bygget opp, og hvordan han tenker seg framtiden for selskapet.

Men da debatten kom i gang ble stemningen raskt snudd.

– Vi er ikke spinnvill. Våre medlemmer ønsker ikke å styre hvor selskapet skal fly, sa Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud.

Kjos var tydelig uenig i påstanden, og ga klart uttrykk for han mener pilotene krever for mye.

– Skal vi bare gi blaffen i alle disse 100.000 passasjerene? spurte han oppgitt.

Konfrontert med gammelt NRK-klipp

Konkurrenten SAS var også invitert til den debatten.

– Norwegian må få lov til å drive selskapet slik de ønsker. Hos SAS er vi opptatt av å drive selskapet på en skandinavisk vis. Vi er opptatt av den skandinaviske modellen, sa konserndirektør Eivind Roald i SAS.

NRK hadde også funnet fram et klipp fra et program i 2006 hvor SAS hadde en tilsvarende konflikt.

I det programmert ga Bjørn Kjos sin kollega i SAS følgende råd:

«Hør etter når dine piloter snakker, de er høyt utdannede og intelligente mennesker, så på dem skal man lytte.»

Vil løse konflikten

Nesten alle innenriksflyginger i Norge, Sverige og Danmark er også innstilt fredag, og under debatten på NRK var det lite som tydet på at partene var kommet nærmere hverandre.

– Kjos, hvordan skal du klare å bli denne fyren som vi alle var så glad i en gang i tiden? ville programleder Ingunn Solheim vite på slutten av debatten.

– Først og fremst må vi gi folket det folket vil ha, nemlig billige flyreiser.  Vi må bryte den monopolsituasjonene som SAS er en del av. Vi sørge for at det er mulig å fly folk billig over hele verden, sa flysjefen.

– Ja, vi har en konflikt nå som vi må greie å løse. Vi har tross alt 4400 andre ansatte som er veldig er fornøyde med jobbene sine, fortsatte han.

Programlederen prøvde også å få svar på det store dele av Norge er opptatt av akkurat nå: Hvor lenge vil konflikten vare?

– Den kan ihvertfall løses veldig raskt. Vi må forhandle med Bjørn Kjos, og det må skje i forhandlingsrommet. Det har vært dype arbeidskonflikter før, og de har latt seg løse. Det må den her også, sa Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud.

Norwegian-sjefen svarte med at han hadde mareritt om natten om konflikten.

– Er det noen som vil løse dette så er det jo Bjørn Kjos, sa han.

Klare til å diskutere reelt innhold

De streikende pilotenes representanter er fortsatt klare til å møte Norwegian når som helst, men bare dersom det de kaller reelt innhold i tariffavtalen kommer på bordet.

– Vi er klar til å møte dem hvor som helst og når som helst hvis de er villige til å diskutere reelt innhold i en tariffavtale, som vi har sagt nå i fem-seks dager siden det ble et brudd. Det er et krav at det er en reell vilje til å diskutere innholdet, sier Halvor Vatnar, leder av Norwegian Pilot Union (NPU) til NRK etter at partene i konflikten var til stede i kanalens debattprogram torsdag kveld.

Ifølge NRK har Norwegian gitt beskjed om at de ikke har noen planer om noe snarlig møte med Norwegian-pilotenes representanter og fagforeningen Parat.

Snakket på vei ut av NRK-studioet

Vatnar og Bjørn Kjos møttes ikke ansikt til ansikt under selve debatten, men på vei ut av NRK-studioet fikk de en kort prat. NPU-lederen fortalte da til Norwegian-sjefen at han lyver mye.

– Jeg gjorde det og vi flirte litt begge to. Men det er faktisk bare å beklage at han bløffet her under debatten. Han sier nå for sjette gang på rad at pilotene krever full kommersiell styring, noe som for å bruke hans uttrykk, er «galematias», og det har vi aldri krevd.

Vatnar bekrefter at pilotene i praksis krever at de skandinaviske pilotene skal beholde de rutene de har i dag, en garanti Kjos ikke vil gi.

– Det er en lovnad, en erklæring fra Bjørn Kjos for to år tilbake, at våre kjære kolleger ute i Europa, på dårlige kontrakter, kun skulle benyttes på nye ruter fra baser utenfor Skandinavia. Det betyr i praksis at det vi har fløyet ut fra Skandinavia og tilbake, og som krever overnatting her, skal vi fly, sier NPU-lederen.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere