*Nettavisen* Økonomi.

0 til 200 på ni sekunder

Foto: (McLaren)

Det skorter ikke på krefter i den nye superbilen til McLaren, MP4-12C.

14.02.11 09:02

Da McLaren slapp de første bildene av MP4-12C i fjor var det av en bil farget i gull. Neppe tilfeldig, for ambisjonene er å vippe eventuelle utfordrere ned av superbil-tronen. Den vil McLaren ha helt for seg selv.

Mye har vært kjent rundt bilen som tar over for Mercedes-Benz SLR McLaren. De har blant annet løftet teknologi fra formel 1-bilene til McLaren, og vektreduksjon har stått i sentrum når ingeniørene har utviklet MP4-12C. Blant annet er hele sittekapselen helstøpt i karbon.

Se Formel 1-stjernen Lewis Hamilton kjøre bilen i bunn av artikkelen!

Rask starter
Noe som derimot har vært en hemmelighet er ytelsene. Vi har vist at motoren yter 600 hestekrefter, men ikke hvor potent disse er. Det vet vi nå.

Motoren er på 600 hk., mens bilen har en totalvekt på 1.434 kilo. Dermed er det 0,46 hk. fordelt på hver kilo, noe som burde holde for de fleste. Legger vi til et dreiemoment på 600 Nm. skjønner vi at denne bilen flytter på seg i et vannvittig tempo.

Og McLaren har tallene klare. 0 til 100 km/t fyker unna på 3,3 sekunder, og er bilen i tillegg skodd med «spesialdekkene» Corsa går det unna på 3,1 sekunder.

Dobler vi antall kilometer i timen klokkes den gylne drømmemaskinen inn på det en relativt grei familiebil klarer opp til 100 km/t, 9,1 sekunder. Med spesialdekk gjøres dette unna på 8,9, hevder McLaren.

400 meter gjøres unna på 10,9 sekunder, mens 0 til en kilometer ikke tar mer enn 19,6 sekunder.

Kjapp stopper
Ikke bare akselerer den svimlende fort. Det går unna motsatt vei også. Altså bremsetiden. Fra 200 km/t til 0 bruker den 123 meter, mens en MP4-12C kun trenger 30,5 meter til å stoppe fra 100 km/t.

Kraftpluggen som driver råskapen er en midtstilt 3,8-liters V8-motor, og girkassen som er hentet fra formel 1 er utstyrt med sju gir. Nåla peker ikke på rødt før du når 8.500 omdreininger, og toppfarten oppgis til 330 km/t.

Bilen kommer for salg i år, og de fleste av oss trenger ikke å bry oss om prisen. Vi har ikke råd likevel (fra 168.500 britiske pund + tilleggsutstyr + norske avgifter)

McLaren har satt seg som mål å bygge 1.000 biler i året. Så får vi se om salget går like raskt som bilen...

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag