*Nettavisen* Økonomi.

1 milliard i nettreklame

Annonseringen på internett økte hele 45 prosent i 2005. Veksten i år kan bli enda større.

07.02.06 08:44

(NA24): Ferske tall fra INMA og MBL/Nettforum viser at det ble omsatt nettannonser for 940 millioner kroner i 2005.

Veksten var på 45 prosent sammenliknet med året før, mens veksten for merkevareannonsering var på 55 prosent, melder Kampanje.

I desember var omsetningen på 87 millioner koner. 67 millioner av dette var merkevarereklame.

INMA/MBL-Nettforum trekker frem fortsatt økt trafikkvekst på nettet og at nye merkevareannonsører har kommet på banen som to av grunnene til den sterke reklameveksten.

Daglig leder i INMA, Terje Gaupseth, tror 2006 blir et enda bedre reklameår for nettet.

– Hvert eneste år har vi vært for konservative i våre spådommer for veksten for nettannonseringen, og igjen viser det at vi har vært forsiktige for 2005. Prognosene fra alle hold viser at internett vil bli den klare vekstvinneren også i 2006, og vi tar sjansen på å spå en vekst på nærmere 50 prosent i Norge, sier Gaupseth til Kampanje.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.