NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,76%

Avsporing til 235 mill.

Sist oppdatert:
Oslo Sporveiers billettsystem er så klønete at det ikke kan brukes i år heller.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Du har kanskje undret deg over alle automatene som står ubrukte rundt omkring på hovedstadens t-banestasjoner? Hele 180 automater ble plassert ut i 2005, og det var meningen at et nytt billettsystem skulle prøves ut samme år, for så å være i drift i starten av 2006.

NA24 – din næringslivsavis

Systemet, som Oslo Sporveier har investert 235 millioner kroner i, viste seg imidlertid å være komplett ubrukelig både for de reisende og selskapet. I to år har ansatte i Sporveiene og systemleverandøren Thales samt eksterne konsulenter jobbet med forbedringene. Sporveien er fremdeles ikke fornøyd, og systemet vil tidligst være oppe og gå et stykke ut i 2008 – to år etter planen.

– Bare det å bestille en enkeltbillett er et problem. Dagens system krever et tastetrykk. Det nye krever fem, sier informasjonssjef Hans Andreas Fristad i Oslo Sporveier til NA24.

Frykter kollaps
Først i disse dager prøver et knippe mennesker ut de nye automatene, og utprøvingen vil ifølge Fristad i hvert fall foregå ut året. Ikke nok med at folk ikke forstår hvordan de skal bestille billetter, nye utfordringer har også kommet til. Sporveien frykter blant annet at systemet vil kollapse under påkjenning, og det gjenstår å lage et internettbasert program for bestilling og å løse problemer knyttet automatenes banksystem.

- Hvordan er det mulig å bruke to år på å forbedre et system, og likevel ikke være i mål?

– Det kan du si. Denne prosessen har langt fra vært optimal, sier Fristad, samtidig som han innrømmer at de ubrukte automatene er til skam for hele prosjektet.

Millionsluk
– Jeg forstår godt at folk undrer seg over tidssluket, sier han

Prosjektet er også et millionsluk. Hvor mye penger Sporveien har måttet spytte inn fordi prosessen drar ut i tid, er ikke kjent. Men at det er snakk om betydelige millioner, er det liten tvil om. Den opprinnelige investeringssummen var på 200 millioner kroner, men etter at blant annet lønnskostnader ble implementert i budsjettet, hevet Oslo Sporveier summen til 235 millioner. To år med sommel har ifølge Fristad gjort at prosjektet har vokst betydelig også i kroner og øre. Hvert år betaler Sporveiens reisende mellom 750 millioner og en milliard kroner i billettutgifter. Til syvende og sist er det også de reisende som betaler for Sporveiens sommel.

Informasjonssjefen vil ikke gå så langt som å si at han angrer på hele omleggingen, men han frykter oppvasken når de endelig får systemet i drift. For da kommer tallene fra prosjekteier Kollektivtransportproduksjon AS på bordet.

Knuser automatene
Med nye systemet skal de tradisjonelle papirbillettene byttes ut med «Flexus»-kort, som mest ligner et elektronisk ski-heiskort. Flexus skulle etter planen kunne brukes også på NSBs lokaltog og bussene i Akershus. De tre valgte forskjellige leverandører, og det er Sporveiens Thales-automater som er proppen i systemet. De andre automatene fungerer, men det felles kortsystemet er ikke i orden på grunn av Sporvei-rotet.

At billettautomatene bare står til pynt og skue, gjør at pøbelungdom jevnlig går til angrep på automatene med slagvåpen og knuser skjermene. I fjor hadde sporveien to millioner kroner i vedlikeholdsutgifter på de ubrukelige automatene. Og hærverket fortsetter.

Tidligere delte Oslo Sporveier og leverandøren Thales kostnadene til dette, men for et halvt års tid siden ble Sporveiens Kollektivtransportproduksjon AS rettmessig eier av automatene, og de må nå betale alt selv.

- Kaster dårlig lys
Sporveien fortsetter imidlertid å spy ut store summer til Thales i deres arbeid for å gjøre det ubrukelige systemet de leverte, brukelig. Thales har vært ute i hardt vært tidligere. Forsvaret stoppet en planlagt million-kontrakt med Thales etter avsløringer om at seks hæroffiserer takket ja til gratis laksetur med leverandøren.

Samferdselssjefen i Oslo kommune, Ivar Sørli, som har stilt garanti for Oslo Sporveiers gigantlånt, sier de vil gjennomgå selskapets regnskap nøye, når systemet en gang i fremtiden vil være i drift og millionbeløpene kommer frem i lyset.

– Vi har bevisst holdt avstand til prosjektet, men jeg må si de ubrukte automatene kaster et dårlig lys over det hele, sier han til NA24, og forsikrer samtidig at han vil gå Sporveien i sømmene når den tid kommer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere