NA24.no

11 års kinokontrakt er over

I Mai 2011 hadde Utendørs, Kino og Radio eksepsjonelt sterk fremgang på mer enn 20 prosent
I Mai 2011 hadde Utendørs, Kino og Radio eksepsjonelt sterk fremgang på mer enn 20 prosent Foto: Crestock (Crestock)
Oslo Kino og CAPA Kinoreklame avslutter sitt samarbeide i 2013.

Den eksisterende avtalen mellom CAPA Kinoreklame AS og Oslo Kino AS vedrørende reklamevisninger på Oslo Kinoene termineres fra 2013. Den eksisterende avtalen har nå vart i 11 år. CAPA har i denne perioden både revolusjonert reklamesalget og innført digital visning,ikke bare i Oslo,men i hele landet. For 10 år siden viste vi reklame med fastlåste 14 dagers intervaller med materiell og distribusjonskostnader på opp til 250.000,- per kampanje.I dag kan annonsørene designe egne kampanjer og sette sammen skreddersydde målgrupper. Kombinert med materiellkostnader på under en tiendedel av prisen for 10 år siden. skriver de i meldingen.

Kan annonsører også benytte en rekke ny kommunikasjonsflaterpå kinoene. Resultatet er en betydelig økt omsetning av kinoreklame og ikke minst en mye bedre og dokumentert avkastning for annonsørene.

Administrerende direktør Carl Martin Klingberg tar oppsigelsen av avtalen med Oslo Kino til etterretning, men understrekerat CAPA vil forsette salget med full styrke under den nåværende kontrakten frem til 2013. I de nærmeste 2 årene får termineringen ingen konsekvenserfor CAPA, sier Klingberg.

8 av 10 største kinoer er fortsatt i CAPA i 2013.
I de 10 siste årene har hoveddelen av veksten innen kinoreklame kommet frabyene utenfor Oslo. Det er fremdeles her det største potensialet ligger for både annonsører og mediekanalen fremover, er entydige fakta fra CAPA Kinoreklame AS. Hva som skjer med CAPA fra 2013 er det for tidlig å si noe om i dag. Selv uten en avtale med Oslo Kino vil CAPA fortsatt være en betydelig aktør i den norske kinoreklamemarkedet ettersom CAPA distribuerer kinoreklame til 8 av de 10 største byene i Norge.

I tillegg vil vi selvsagt også jobbe med planer om en fortsatt tilstedeværelse i Oslo, legger Klingberg til, og konstaterer at svært mye kan skje.

Bruker også andre kanaler
Markedssjef Gareth Williams i CAPA Kinoreklame AS opplyser at CAPA sin markedsføring av kino som reklamekanal vil fortsette med uforminsket styrke. CAPA er på trappene til å introdusere nye planleggings -og dokumentasjonsverktøy for kinoreklame. Dette vil gi byråer og annonsører helt nye muligheter for å integrere kino i mediemiksen, og ikke minst dokumentere effekten.

Samtidig vil 2011 innebære ferdigstillingen av ny teknologi på kinoene, der også spillefilmene spilles av digitalt, noe som åpner for bl.a. bred bruk av stereoskopisk 3D-reklame. Vi sprer oss dessuten på andre flater enn bare kinolerretene.Vi er meget optimistiske for fremtiden på vegne av kinokanalen og CAPA Kinoreklame AS,uttaler Williams.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere