1,1 millioner færre på Karl Johan i 2018

Bilfritt byliv:

FÆRRE: Det var klar nedgang i antallet besøkende på Karl Johan i 2018.

FÆRRE: Det var klar nedgang i antallet besøkende på Karl Johan i 2018. Foto: Marianne Løvland (NTB scanpix)

I 2017 fjernet byrådet parkeringer i området med stor stil. Året etter er det målt en kraftig nedgang i antallet besøkende i Oslos hovedgate.

- Disse tallene viser at nedgangen er permanent. Dette kan bare skyldes bortfallet av parkeringsplasser, sier Carl Erik Krefting til Nettavisen.

Carl Erik Krefting er styreleder for Byfolk, interesseforeningen for gårdeiere med eiendommer i Oslo sentrum og til daglig sjef for Søylen Eiendom. Han er en av Oslos største eiendomsinvestorer, med eiendommer både på Karl Johan, Aker Brygge og Grünerløkka.

1,1 millioner ned

Som Nettavisen omtalte i fjor høst, var det en kraftig nedgang i trafikk langs Norges hovedgata Karl Johan i fjor.

Oppdaterte tall viser at nedgangen bare fortsatte ut året.

Målinger med varmesøkende kameraer gjennomført av Promenaden viste en nedgang i trafikken i gaten på åtte prosent fra februar til og med desember.

Samtlige måneder hadde klar nedgang, med unntak av april. Dette skyldes trolig påsken, som falt i april i 2017 og mars i 2018.

Til sammen var det 1.085.910 personregistreringer færre forbi kameraene begge veier i den sentrale delen av Karl Johan fra februar til desember.

Les også: En halv million mennesker er borte fra Karl Johan

Målingene er gjort begge veien, 611.259 personer er registrert gående opp gaten og 474.651 nedover.

I løpet av 2017 forsvant 350 parkeringsplasser fra Oslo sentrum. Krefting er ikke i tvil om at dette i stor grad er grunnen til bortfallet.

EIENDOMSINVESTOR: Carl Erik Krefting Foto: Paul Weaver

- For noen måneder siden kunne man alltids ha tenkt at dette skyldes en kald vinter og en varm sommer, slik vi hadde i fjor. Nå ser vi at nedgangen startet med en gang parkeringsplassene forsvant og som bare har fortsatt, sier Krefting.

Trafikk og internett

Nettavisen har gjennom høsten snakket med en rekke butikkeiere som har lagt ned butikker i Oslo sentrum den siste tiden. De fleste peker på parkeringer eller andre endringer i kjøremønstre som en viktig grunn til at de måtte gi seg.

Les også: Ferner Jacobsen mister kunder etter parkeringsbortfall og gjennomkjøringforbud

Flere barnebutikker har blant annet måtte legge ned, noe de selv mener skyldes at det er blitt vanskeligere for barnefamilier å komme ned til Oslo sentrum etter at det ble færre parkeringer.

- Først forsvant parkeringene og så forsvant kundene, jeg tror du kan si det sånn, uttalte daglig leder i Airport Retail Group, Hans Kristian Melbye, til Nettavisen, som la ned butikken Ralph Lauren Kids i fjor.

Les også: Parkeringene forsvant: Nå legger flere barnebutikker i Oslo sentrum ned

Butikken Tennis Shoes gikk konkurs i fjor høst, noe sjefen mener skyldes endringer i trafikk- og kundemønstre i Oslo sentrum det siste halvannet året.

- Omsetningen falt som en stein etter at gravearbeidet begynte. Ti millioner kroner forsvant i løpet av fire måneder, sa butikkeier Tor Frode Løseth til Nettavisen.

Les også: Skobutikken Tennis i Oslo sentrum konkurs

Samtidig møter også butikkjedene utfordringer fra andre hold, som konkurranse fra nettet. Kjeder som PM og Days Like This har den siste tiden måtte kaste inn håndkleet, mens selv giganten H&M har omtalt Norge som et problemland i sin siste kvartalsrapport.

Les også: Hennes og Mauritz-sjefen skuffet over Norge

- Usikkerhet

Oslo kommune har selv gjennomført en folketelling i Oslo sentrum i regi Sweco som viser en oppgang på ti prosent fra 2017 til 2018, altså en helt annet trend enn tellingen til Promenaden. Denne rapporten vil Nettavisen omtale i mer detalj om kort tid.

Nettavisen har bedt byråd Hanna Marcussen (MDG) om å kommentere nedgangen i tallene til Promenaden.

Hun viser til at det er usikkerhet rundt alle tallene.

BYRÅD: Hanna Marcussen

- Jeg forholder meg til de undersøkelsene og tallene jeg blir forelagt. Oslo kommune vil også gjøre flere undersøkelser av aktivitetene i sentrum fremover, noe som forhåpentlig vil gi oss et mer utfyllende bilde, skriver Marcussen til Nettavisen.

Hun viser til at det kan være flere grunner til nedgangen på Karl Johan.

- Blant annet har folk spredd seg mer utover sentrum, luksusvarer kjøpes mindre i fysiske butikker, omfattende byggearbeid og dårlig fremkommelighet i området, samt markant økning i netthandelen – for å nevne noe, skriver Marcussen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Bilfritt byliv

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag