*Nettavisen* Økonomi.

11 ting som kan få folk til å miste respekten for deg på jobb

UNNGÅ SLADRING: Kanskje kollegaene dine synes det er morsomt å høre sladrehistorier fra jobb, men samtidig vil de tenke på deg som en person det ikke går an å stole på.  Foto: Eric Audras

Er du klar over at (de dårlige) vanene dine påvirker hvordan kollegaene dine ser på deg?

23.04.16 20:24

Enkelte ting bør du ligge unna å gjøre på arbeidsplassen, og Business Insider har samlet sammen en liste over 11 vaner som kan få deg til å miste respekten på jobb.

1. Å dele for mye

Du hadde det kanskje moro i helgen, og har lyst til å fortelle kollegaene dine om det, men å dele altfor mange detaljer om festen på lørdag eller analysere daten du var på, kan gi folk inntrykk av at du er narsissistisk og oppmerksomhetssyk.

2. Klaging

Å si fra når du ikke er fornøyd kan være en bra ting på kontoret, men å klage over småting som kanskje ikke en gang er rettferdig, er unødvendig.

3. Lyving eller stjeling

Du tenker kanskje at en hvit løgn nå og da ikke gjør så mye, men pass deg. Enkelte kan se på det å ikke fortelle sannheten som mer alvorlig enn deg. I tillegg er det heller ikke akseptabelt å ta med seg ting fra arbeidsplassen som ikke er ditt, eller skal være på jobben.

4. Å ikke yte ditt beste

Arbeidsdagen kan være hard nok uten at du må ta deg av kollegaer som ikke gjør jobben sin. Tenk på det neste gang du merker at du har lyst til å ta det litt ekstra med ro en dag.

5. Å komme for sent

Det er kjipt for kollegaene dine om du kommer for sent på jobb, til møter, eller ikke klarer å holde deadlinen du har. Det får deg til å fremstå som egoistisk, uorganisert og respektløs overfor andre menneskers tid. Ingen kommer til å stole på deg.

6. Dele med deg av dramatikk

Livet kan være vanskelig for alle til tider, og det er greit å informere kollegaene dine om dette. Men hvis du etter hvert blir kjent som personen som alltid klager over private problemer, kommer folk til å begynne å unngå deg.

7. Sladring

Kanskje kollegaene dine synes det er morsomt å høre på deg fortelle sladderhistorier fra kontoret, men de tenker samtidig at du er en person man ikke kan dele sensitive opplysninger med.

8. Å bruke grovt språk

Banning er vanlig i dag, men det gjør det ikke nødvendigvis akseptabelt på jobben din.

9. Å kle deg for casual

Det kan være behagelig å ikke måtte gå i dress og slips på jobben hver dag, men kle deg allikevel et nivå penere enn det du må, så slipper du å se ut som en slask.

10. Å oppføre deg hyklersk

Vær i stedet et godt eksempel for kollegaene dine, og du vil få respekt og autoritet. Folk vil også begynne å stole på deg.

11. Å skylde på andre

Kollegaene dine vil sette pris på at du i stedet tar ansvar for dine egne handlinger. Å legge ansvaret på andre hvis det blir gjort feil, vil få deg til å fremstå som uansvarlig.

Les også: Her er de ti verste og de ti beste jobbene i 2016

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.