NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,76%

12 norske videre i Cannes

Første siling gjort - 12 norske videre.

Shortlist for radio- promo-, print, DM- og utendørskategoriene i reklamekonkurransen Cannes Lions er klare. Én norsk jobb er videre til finale i DM, to i print, en i utendørs og åtte er videre i radiokategorien.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

De såkalte shortlistene er resultatet av juryens første siling.

Én DM videre
I DM-kategorien, hvor Norge har gode tradisjoner, har en jobb fra McCann Direkte for Klart Svar-kjeden gått videre, skriver KF-Nyheter.

Løsningen heter «Nostalgia» og er laget for Klart Svar, og deres trådløse tjenester. I DM-kategorien ble det i år sendt inn 20 arbeider fra norske byråer, mot tolv i fjor.

185 av 1689 innsendte arbeider i DM-kategorien har kommet på shortlist. Promokategorien har også publisert shortlist i dag, men her er ingen av de tre påmeldte norske arbeidene videre.

Vinnerne i DM blir annonsert i morgen klokken 10.30.

Åtte videre i radio
Grey Reklamebyrå har hele tre arbeider videre i radio, alle for fotballaget Vålerenga. DDB har to arbeider videre for Hydro. Her er listen:

«Whale», «Mount Everest» og «Ferry» for Vålerenga FC, laget av Grey Worldwide og produsert av Stig og Stein.

«Aestetics», for Raymond Weill klokker, der Både Og både står for ide og produksjon.

«Child» for If barneforsikring, laget av Kitchen, og produsert av Verdens sterkeste mann.

«Espen Askeladd» og «Gløgg» for Hydro, laget av DDB Oslo og produsert av Verdens sterkeste mann.

«Sexy Lady» for Norsk dysleksiforbund, laget av Dinamo reklame og produsert av Verdens sterkeste mann.

Totalt gikk 183 av 1273 påmeldte arbeider i kategorien radio videre til finalen. I fjor var det radio som var den norsk paradegrenen med tre gull og to bronse. Vinnerne i radiokategorien blir offentliggjort tirsdag.

To annonser og én utendørs
DDB har som eneste norske byrå fått annonser videre til shortlist i print-kategorien. De har to annonser videre, begge for Stena Line. Saatchi & Saatchi har som eneste norske byrå gått videre i kategorien for utendørsreklame. Det er en jobb for Adicolor som Saatchi & Saatchi fremdeles har vinnersjanser med, skriver KF-Nyheter.

I mediakategorien var det ingen av de tre norske arbeidene som gikk videre.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere