194.000 dro på «Fylla»

Foto: NRK

Overraskende gode tall for NRK-satsing.

31.10.13 12:46

Nesten 200.000 satt klistret til NRK3 onsdag kveld. Programmet «Fylla» har skylda.

- Jeg tror ikke at det var noen som hadde forventet seg så gode tall. Programmet er nest mest sett så langt i år, sier Kristian Tolonen, analysesjef i NRK, til Nettavisen.

Det populærvitenskapelige programmet på NRK3 skal se på hva som egentlig skjer når du løfter flaska til munnen.

Imponerer ekspert

I det første programmet ble frivillige skjenket på bygdefest for å se hvorfor vi får ulik promille selv om vi drikker det samme.

- Dette er langt flere seere enn det NRK3 vanligvis har. Et kjapt søk tilbake i tid viser at kanalen sjelden har slike seertall. Det er nesten litt artig å tenke på at de må ty til slike programmer for å få høye seertall, sier Morten Wiberg, TV-ekspert i mediebyrået Carat.

Han forteller at tallene viser at programmet fenger flest yngre seere. Hele 36 prosent var i aldersgruppen 20-29 år.

- Dette bare bekrefter at man må ty til kontroverser for å få gode seertall. Det er veldig få egenproduksjoner som klarer slike seertall så sendt på kvelden, fortsetter TV-eksperten.

I seks episoder knuser den tidligere «Newton»-programlederen Ole André Sivertsen og hans drikkepanel myter om alkohol.

Nedtur for «Lilyhammer»

Den norske dramaserien «Lilyhammer» falt med 100.000 seere sammenlignet med tall for første sesong.

- Det var færre som så på TV onsdag kveld, forklarer Tolonen i NRK.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.