*Nettavisen* Økonomi.

2,6 millioner så på Hurtigruten i helgen

Foto: (NRK)

NRK2 var Norges aller største TV-kanal i helgen.

20.06.11 13:20

- Jeg har aldri sett på makan siden jeg begynte med TV-analyse. Dette er TV-historie, skriver analysesjef i NRK, Kristian Tolonen i en pressemelding.

Over 2,6 millioner nordmenn var innom Hurtigruten i løpet av helgen. Det gjør NRK2 til Norges aller største kanal i helgen - med en markedsandel på 35 prosent.

Både langs kysten og på sosiale medier engasjerer folk seg på en måte som gjør tv-sendingen til en nasjonal folkefest og en mediehistorisk begivenhet.

247.000 så 24 timer i strekk
Tallene fra helga viser at 2 av 3 nordmenn var innom NRK2, med en seertid på 145 minutter per seer.

Søndagen rater høyest med hele 247 000 seere som fulgte Hurtigruten 24 timer i strekk.

Seertoppen var kl. 23.47 søndag kveld. Da fulgte 692 000 seere Hurtigrutens innseiling i Trollfjorden.

Til sammen har 185 000 nordmenn sett på Hurtigruten dag og natt siden MS Nord-Norge la fra kai i Bergen torsdag kveld.

Statsminister Jens Stoltenberg er blant de mange hundre tusen som har latt seg fascinere av Hurtigruten minutt for minutt. Søndag like før kl. 11.00 twitret statsministeren «Ser på #Hurtigruten på NRK2, dette er Norge på sitt aller beste! ».

Populært på nett
Hurtigrutefeber er det også på nett, med over 1,5 millioner avspillinger siden torsdag. Søndag var det registret 200 000 unike brukere, hvor over 40 prosent er fra utlandet.

Foruten nordmenn - som utgjør drøyt 50 prosent av de unike brukerne på http://nrk.no/hurtigruten/ - er danskene og amerikanerne ivrige. Til sammen 14 prosent av brukerne kommer fra disse to landene.

I tillegg har flere av anløpsstedene har vært på trending topics i løpet av helga. Natt til søndag (00-01) ble det skrevet 1 twittermelding om ”Hurtigruten – minutt for minutt” hvert 6.sekund.

Kringkastingssjefen er naturligvis fornøyd: - Det er kjempeartig at en så billig ide blir en så stor suksess. Det viser hvor viktig det er å tenke utenfor boksen. For NRK er det viktig å samle folket og det gjør vi jo så til de grader med HR minutt for minutt - på alle plattformer, sier Hans-Tore Bjerkaas i pressemeldingen.

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.