*Nettavisen* Økonomi.

29 store feil på jernbanen på tre uker

TOGSTANS: Mandag ble det igjen full stans i togtrafikken i Oslo-området. - Vi beklager sterkt, sier Jernbaneverket. Foto: Falch, Knut (SCANPIX)

- De siste ukene har vært en svart periode for oss, sier Jernbaneverket.

23.10.14 20:58

De tre siste ukene har togpassasjerer i Oslo-området hele 29 ganger opplevd at togene blir betydelig forsinket, eller stående bom stille. Mandag var det igjen full togstans i Oslo-området, på grunn av en jordfeil ved Skøyen stasjon.

- Vi kan ikke leve med en situasjon som dette. Det er altfor mange store feil, sier Kjell Bakken, kommunikasjonssjef i Jernbaneverket.

- De siste ukene har vært en svart periode for Jernbaneverket, det er ingen tvil om det, sier han.

Når toget er forsinket, eller ikke går, har du flere rettigheter som passasjer (les lenger ned i saken).

16 feil på en uke

Mange av feilene de siste ukene skyldes solslyng på strekningen Lillehammer-Eidsvoll, som både har ført til full stans og at togene må kjøre svært sakte. Forsinkeler på tog herfra forplanter seg til togene som går videre fra Oslo.

Uke 30 var den verste uken med hele 16 feil, mens torsdag 24. juli var den verste dagen.

- Den dagen var det stort sett veldig bra på Østfoldbanen og Ofotbanen, ellers var det problemer på alle andre baner landet rundt. Det var den verste solslyngdagen vi har hatt. I tillegg hadde vi strømbrudd, sier Bakken.

- Vil skje mye fremover

Han beklager sterkt at togene har blitt betydelig forsinket så mange ganger i løpet av sommermånedene. I Tanumåsen tunell mellom Sandvika og Asker, har de hatt problemer med at apparatskapet blir overopphetet og gir feil på signalanlegget. Varme isolatorer har også sprukket når de blir truffet av hagl og kaldt regn.

De store problemene med solslyng skyldes ifølge Jernbaneverket i hovedsak at det er mange gamle og svingete baner, som er spesielt utsatt for dette.

- Vi har en utfordring men den skal vi ta. Vi er nødt til å levere bedre, slik at NSB, Flytoget og andre kan kjøre etter ruta. Nå vil det skje veldig mye i årene fremover, for vi har fått mye penger til vedlikehold og investering, sier Bakken.

Rett på refusjon

- Når toget står har du rett på pengene tilbake, men vanligvis tilbyr de deg et annet transportmiddel og busser deg i stedet, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

Men selv om NSB setter opp buss for tog, vil mange likevel oppleve å komme for sent frem.

- Da har du rett på refusjon. Dette handler om hvor sent du kommer til ankomststedet. Spør bussjåføren eller konduktøren om bevis, så du kan vise til dette. Det kan for eksempel være en lapp hvor bussjåføren skriver opp når du kom frem, sier Skaug Halsos.

Hvis toget er innstilt, eller det forventes at toget er forsinket med mer enn en halvtime, kan du velge mellom ombooking eller refusjon av 50 prosent av billettprisen. Det er likevel et unntak for langdistansetogene mellom Oslo og Trondheim, Oslo og Bergen, Oslo og Kristiansand/Stavanger og Trondheim og Bodø, hvor forsinkelsen må være på en time for at du skal kunne kreve det samme.

Ekstra utgifter

Du har krav på refusjon selv om du ikke har hatt noen direkte utgifter på grunn av forsinkelsen, og uansett hva som er grunnen til at toget blir forsinket. Du har også krav på refusjon selv om du blir ombooket til neste tog, eller kjører buss for tog.

Så lenge togstansen eller forsinkelsen ikke skyldes ekstraordinære forhold som ekstremvær, streik eller lockout, kan du også kreve å få erstatning for ekstra utgifter du har hatt fordi toget stod.

- Hvis NSB avslår søknaden din om refusjon, kan du klage til Transportklagenemnda, sier Skaug Halsos.

Reiser til flyplassen

Tar du flytoget til flyplassen skal det mindre til for å få erstatning, enn hvis du kjører med NSB.
- Flytoget har egne vilkår, som er bedre enn det loven sier. Så hvis flytoget mer enn 30 minutter forsinket, og du mister flyet på grunn av det, kan du kreve ny flybillett, sier Skaug Halsos.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.