NA24.no

Langer ut mot svindyr ansiktsløftning

(DnB Nor)
Sist oppdatert:
Hadde jeg vært kunde i DnB så hadde jeg sagt opp kundeforholdet, sier ekspert.

Merkevareekspert Christian Sinding gir tommelen opp for den nye DnB-logoen. Han reagerer imidlertid svært negativt på at storbanken har betalt opp til 17 millioner kroner til Snøhetta for å lage logoen

- Hvis de har betalt 17 millioner kroner for dette her, så er det helt hinsides. Hadde jeg vært kunde i DnB så hadde jeg sagt opp kundeforholdet, sier Sinding til NA24.

Ut i fra Sindings kjennskap til bransjen, så kan man leie inn en toppdesigner hver dag i ni måneder for prisen av 17 millioner kroner.

Merkevaredesigneren sier videre at opp til 10 millioner kroner er «dyrt» for et slikt oppdrag, men at 17 millioner kroner er helt vilt. De beste designbyråene i London ville nok gjort denne jobben til halve prisen, tror Sinding.

Den norske merkevareeksperten sier videre at han mener det var på høy tid at Nor-delen av det gamle navnet ble fjernet. Sinding mener også at logoen er enkel, og liker at den ikke er tilført noen kruseduller.

- Den er veldig enkel og lettfattelig, men samtidig kan man jo si at det heller ikke er særlig kreativt. Det er det jo heller ikke alltid det skal være, sier Sinding, som mener at logoen kommuniserer bra og at det er «vanskelig å si noe negativt» om den.

- Vi liker N-en
En av DnBs mindre konkurrenter, finanshuset Nordnet, benytter en logo der N'en er tilnærmet lik N'en i den nye DnB-logoen. Se Nordnet-logoen her:

- He he, ja den nye logoen til DnB har utvilsomt elementer som kan assosieres med Nordnet. Først og fremst må jeg gratulere DnB med en flott logo, og det er nok N’en i midten jeg utvilsomt synes ser best ut. Selv om det er likheter så ser jeg også klare forskjeller. DnB sin nye logo er unektelig mer firkantet enn vår, og det passer for så vidt bra med det vi ønsker å stå for, nemlig at vi ønsker å representere et rundere alternativ i en ellers så firkantet bank- og finansverden, sier den norske Nordnet-sjefen Anders Skar.

Total prislapp på 150 millioner kroner
Det er arkitektkontoret Snøhetta som har designet storbankens nye logo. Ifølge Dagens Næringsliv (DN) er prislappen på nærmere 17 millioner kroner. I november rulles den nye logoen ut over hele konsernet. Prislappen blir ifølge DN drøyt 150 millioner kroner.

- Når digitale rammeverk, visittkort og skilter på over 200 filialer landet rundt skal skiftes ut, ruller kronene raskt. Dette sier kommunikasjonsdirektør Trond Bentestuen til avisen.

- Lager bedre selv
På konsernets Facebook-side - hvor bildet i denne artikkelen er lagt ut - går debatten friskt:

Håper dere ikke brukte for mye penger på den "logoen" ;)
Sindre Marken

80-tallet ringte, det vil ha tilbake looken sin! Har dere betalt for design av denne? Dere har blitt ranet!!!!
Taranenko

Heileten av den visuelle profilen blir sikkert bra. Har aldri tvilt på Snøhetta :)
Henrik Samuelsen

Flere påpeker også at de kunne gjort jobben både bedre og billigere selv.

Dersom du kjenner deg igjen i dette kan du sende inn dine forslag til ny logo her

NA24 har forsøkt å kontakte DnB Nor - uten å lykkes. Hverken Trond Bentestuen, Thomas Midteide (informasjonsdirektør) eller Aud-Helen Rasmussen (informasjonssjef) har svart.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere