NA24.no

Skal avsløre PR-bransjens hemmeligheter

(Paul Bernhard)
Innsider har tatt til pennen.

Trond Albert Skjelbred, partner i NOR PR, gir ut en bok om konsulentbransjen, sett fra sitt ståsted.

- Etter snart 20 år som konsulent i Geelmuyden.Kiese, PwC og NOR PR, har jeg sett mange dyktige personer komme og gå. Noen har lykkes. Andre ikke. De har alle hatt et ønske om å beherske konsulentrollen, men mange har fått problemer, og det har sjelden stått på de faglige kvalifikasjoner. Erfaringene har inspirert meg til å skrive denne boken, som er en personlig beretning, men lærepunktene er allmenngyldige. Boken går bak kulissene i konsulentbransjen og tar for seg ti egenskaper, som jeg mener er avgjørende for å lykkes som konsulent. Med «konsulent» menes en person som har en fri rolle, som har et selvstendig salgs- og inntjeningsansvar, og som i betydelig grad har tette relasjoner til egne kunder, sier Skjelbred til Nettavisen NA24.

Han sier at boken «Hvordan lykkes som konsulent?» ikke skal være en hyllest til bransjens aktører, men mer en oppskrift på hva som kreves.

- Målet er å belyse og gi ny kunnskap om konsulentrollen og hva som skal til for å lykkes i den. Mitt håp er at boken kan inspirere eksisterende og nye generasjoner av konsulenter og samtidig bidra til at noen velger bort konsulentyrket. Dette yrket er ikke for alle.

Første innsider
Med dette blir Skjelbred, som tidligere har skrevet boken «Idar Vollvik om PR» med Trond Blindheim, den første fra innsiden som skriver om konsulentbransjen.

- Det er sikkert ulikt hvordan bransjekolleger opplever utgivelsen, men mine kolleger, flere av mine kunder samt min tidligere sjef og mentor, Hans Geelmuyden, gleder seg til å se ferdig bok, og det holder for meg. Jeg mener at det er riktig av mine kunder å være synlige. Da må jeg også ta egen medisin og dele av mine erfaringer og kunnskap i form av ekspertkommentarer i mediene, foredrag for studenter og næringsliv, kronikker og bokutgivelser som denne.

- Forfatteren Frode Grytten har sagt at hvis du har ambisjoner om å skrive godt, må du skrive som deg selv. Jeg har tatt ham på ordet. Alle eksemplene jeg skriver om i boken er basert på egne erfaringer og opplevelser. Jeg har prøvd å være konkret i forhold til hvordan jeg arbeider, hva som har fungert og hva som ikke har fungert.

Flere bidragsytere
Store deler av boken er også skrevet av en rekke fremtredende norske ledere, akademikere og kunstnere.

Hans Geelmuyden har skrevet forordet, men boken har også bidrag av blant annet Harald Norvik, Torger Reve, Jens E. Kjeldsen, Inger G. Stensaker, Frode Grytten, Eivind Gullberg Jensen, Helge Kvamme og Sven Egil Omdal.

- For ikke å bli for selvsentrert, har jeg bedt utvalgte og anerkjente toppledere, kunstnere, forfattere, tenkere, forskere, redaktører og konsulenter med bred og lang nasjonal og internasjonal erfaring om å bidra. Disse personene har svært variert bakgrunn og har interessante betraktninger om de ti egenskapene, som jeg mener er avgjørende for å lykkes som konsulent. Noen av disse personene kjenner jeg svært godt ettersom jeg har vært deres rådgiver eller kollega gjennom mange år, mens jeg kjenner andre bidragsytere kun gjennom medieomtale, sier Skjelbred.

Redaktør er Hilde Kristoffersen i Fagbokforlaget.

- Det som gjør denne boken så spennende, er at den har en veldig konkret og praktisk tilnærming til temaet. Forfatteren tar for seg de sidene ved konsulentrollen, som du vanligvis ikke lærer om før du ender opp i den, men som er viktige dersom du skal lykkes. Det er heller ingen ulempe at han har fått med seg mange solide bidragsytere fra ulike profesjoner, som alle bidrar med relevante og velskrevne tekster. Noen av disse er åpenbart forbundet til konsulentrollen, mens andre igjen krever at du som leser må gruble litt mer. Dette tekstspennet og de flotte portrettene til fotografen Paul Bernhard er det jeg liker aller best, sier hun.

Målet med boken beskriver han slik:

- Jeg håper at boken kan inspirere eksisterende og nye generasjoner av konsulenter og samtidig bidra til at noen velger bort konsulentyrket. Konsulentlivet er kjekt og på mange måter fritt, men det stilles store krav til presisjon, kvalitet og leveranser. Hvis ikke kundene er fornøyde med det du leverer, er terskelen lav for å skifte deg ut med en annen konsulent fra eget eller et konkurrerende byrå. Det er heller ikke tilstrekkelig å være faglig dyktig. Du må ha kunder som er villige til å betale for dine råd og din kapasitet. Bokens undertittel, Det enkle er ofte det vanskeligste, viser til at det ofte er de små tingene, som avgjør hvorvidt du lykkes. Du kan være en dyktig fagperson, men dersom for få ser frem til å møte deg, har du en utfordring. Kundene kommer ikke av seg selv.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere