NA24.no

Avslørte hemmelig rente

Foto: Jørgen Berge (Nettavsien)
Sist oppdatert:
Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) med oppsiktsvekkende informasjon om norske veiprosjekter.

Hittil hemmeligholdte rentesatser dokumenterer at dagens veibygging er billigere enn Høyres private modell, mener samferdselsminister Marit Arnstad (Sp). Det skriver VG Nett onsdag.

I et skriftlig svar på spørsmål fra Frps stortingsrepresentant Ketil Solvik-Olsen offentliggjorde Arnstad for første gang snittet for hvor høy rente selskapene bak de tre privat finansierte veiprosjektene i Norge opererer med.

Prisen på lånet, altså rentesatsen selskapene bruker, har inntil nå vært hemmeligholdt, fordi det har vært ansett som konkurransesensitivt. Men for å skjule betingelsene de enkelte OPS-selskapene har satt, har Vegdirektoratet isteden oppgitt gjennomsnittlig rente for de tre prosjektene til Samferdselsdepartementet.

Den viser at OPS-selskapene betaler mellom fem og seks prosent rente, pluss en driftsmargin på gjennomsnittlig 0,5 prosent, for lån de har tatt opp for å bygge de tre veiene for staten.

Les også: Slik vil Høyre endre nasjonal transportplan

Til sammenligning var snittet for renten bompengeselskapene låner penger til 3,6 prosent ved utgangen av 2011. Ifølge tall VG har fått fra Samferdselsdepartementet, utgjør dette en renteforskjell på rundt 20 millioner kroner i året, per milliard lånte kroner.

- Å bygge vei med OPS-prosjekt er ikke billigere, men dyrere. Høyre gir inntrykk av at OPS er billigere. Men dette viser at å betale kontant er bedre, enn å nedbetale over flere år med renter, sier Arnstad til VG Nett.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere