NA24.no

Ryanair økte gebyrene kraftig

Foto: Stian Lysberg Solum
Sist oppdatert:
Michael O'Leary skryter av å ha satt opp gebyrene.

Det irske flyselskapet Ryanair la mandag fram resultatene sine for første regnskapsmessig kvartal i år, og det viste at selskapet hadde et resultat på 78 millioner euro før skatt. Dette er en nedgang på 21 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Viser til drivstoffpriser

- Som tidligere meldt førte høyere drivstoffkostnader og timingen på påsken på at resultatet falt med 21 millioner euro til 78 millioner, sier Ryanair-sjef Michael O'Leary i en pressemelding.

Dette skjedde til tross for at selskapet fløy rundt 800.000 flere passasjerer i perioden. Total valgte 23,2 millioner passasjerer å gå på en Ryanair-flyging i løpet av de tre månedene.

Det var spesielt økningen i drivstoffkostnader på rundt seks prosent som førte til nedgangen i profitt, ifølge O'Leary. Drivstoffkostnader utgjør nå 47 prosent av utgiftene til selskapet.

Samtidig melder selskapet at de allerede har sikret seg mot mulige prisøkninger på drivstoff til neste år.

1 av 4 kroner er gebyrer

Men samtidig som selskapet har høyere kostnader, melder de at de har skrudd opp gebyrene sine kraftig. Ifølge O'Leary har de økt inntektene fra ikke-billettrelaterte inntekter (gebyrer og ekstratjenester) med 25 prosent.

- Andre inntekter økte med 25 prosent til 357 millioner euro, 27 prosent av totale inntekter. Dette var primært drevet av den suksessfulle utrullingen av setereservasjon, prioritert boarding og høyere administrasjons- og kredittkortgebyrer, sier O'Leary.

Dette betyr at en gjennomsnittlig Ryanair-passasjer betaler rundt en tredel mer penger til Ryanair enn det billettprisen skulle tilsi.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere