NA24.no

- Vanlig moral, folkeskikk og høflighet glemmes totalt

(Twitter7Facebook)
Sist oppdatert:
Dine digitale fotspor kan koste deg jobben, advarer hodejeger.

De fleste av oss legger igjen digitale fotspor på nett.

På sosiale medier, spesielt, deler folk villig av seg selv. Ikke alle tenker over konsekvensene, og utfallet av den hemningsløse delingen kan få store konsekvenser.

- Pass deg for å poste i affekt! Vi ser flere og flere eksempler på ting som er skrevet som aldri burde stått skrevet noe sted. Det kan virke som om vanlig moral, folkeskikk og høflighet glemmes totalt når noen setter seg på nett. Jeg tror mange rett og slett skriver ting de ellers ikke ville sagt noe sted, sier hodejeger i Dynamic People, Trine-Lise Jagge, til Nettavisen NA24.

Som rekrutterer søker hun ofte gjennom den digitale verden for å se hvilke spor aktuelle kandidater har lagt fra seg. Hun har derfor god kjennskap til hva som finnes av ytringer der ute, og Jagge er av den oppfating at det ikke nødvendigvis de unge som er verst i klassen i sin omgang med sosiale medier.

- Det som forundrer meg er at dette er den voksne generasjonen, som like gjerne både er velutdannet og sitter i gode posisjoner. Alt fra administrerende direktører til medarbeidere, sier hun.

Les også: - Jeg tok den fordi den var på tilbud

Facebook-kommentar kostet lederkandidat jobben
Eksemplene på lite gjennomtenkte ytringer er mange.

Hodejegeren trekker blant annet frem uthenging av tidligere arbeidsgiver eller kolleger, ekstreme meninger og ytringer om andre personer, gjerne offentlige, samt stygge kommentarer som Jagge selv blir flau av å lese.

- For bare noen dager siden ble en lederkandidat som ellers var kvalifisert tatt ut av prosess på grunn av en heftig kommentarrunde på Facebook. Kandidaten var på alle måter egnet til stillingen og hadde ellers gode referanser, men på grunn av den måten han hadde uttrykt seg på i en sak på Facebook så ble han vurdert som uaktuell. For hvem vil vel ansette en leder som oppfører seg som en bølle i sosiale medier? Det er uakseptabelt hos de fleste arbeidsgivere i dag, sier Jagge.

- Du bør være den du virkelig er, også på sosiale medier, fortsetter hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Mye stygt
Hodejeger Jagge forteller at både Google, Twitter og Instagram er blant nettsider som blir hyppig brukt i ansettelsesprosesser.

- Ikke bare googler vi deg, men vi kan sjekke både Twitter, LinkedIn og Instagram, blogger med mer. Alle åpne kilder på nett kan sjekkes. Det tar ikke mange minuttene før vi kan danne et bilde av deg på nett dersom du er aktiv, sier hodejegeren, som mener digitale spor du etterlater deg kan ødelegge karrieren.

- Ja, absolutt. Vi ser stadig flere eksempler på det, og det gjelder ikke lenger bare de unge. Den mer voksne generasjonen har blitt mer aktive på sosiale medier og her er det mye som blir lagt ut som ikke burde blitt lagt ut.

- Ungdommen virker til å ha et mye mer bevisst forhold til dette enn 40-åringene, legger hun til.

- Hva er de største fallgruvene?

- Kommentarfeltene på nettavisene, der ser vi mye stygt! Ta bare en titt på kommentarene i forbindelse Drillo-saken. Også på Facebook, svarer Jagge.

- Det virker som om folk glemmer at mye er synlig for venners venner og at du står med fullt navn inne på åpne FB-sider og grupper, fortsetter hun.

- Det tar ikke mange minuttene
Tidligere skrev Nettavisen NA24 om Sverre Goldenheim som ved flere enn en anledning har skapt overskrifter etter å ha postet avslørende bilder på Facebook og Twitter.

- Noen må jo ta litt ansvar. Noen mennesker er så kjedelige at de nesten ikke fortjener å leve. Hva er vitsen liksom, sa han til Nettavisen NA24.

Han avviste samtidig at han vil komme til å angre på at han deler så mye av seg selv, i ekstrem form, på nett.

- Forestill deg hvor faen jeg gir, så kan du gange det med 10. Så mye angrer jeg på det, sa han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Som et mildt narkotikum
Trond Albert Skjelbred, partner i NOR PR, oppfordret folk til å bruke hodet når de ferdes i den digitale verden, da fortiden lett kan innhente en siden alt man legger ut på digitale medier ligger der og det blir søkbart.

- Vi har alle et behov for å bli sett og få anerkjennelse. Det å få tilbakemeldinger i form av likes, retweets, favorittmarkeringer og lignende kan også være avhengighetsdannende. Det er som et mildt narkotikum, sa han til Nettavisen NA24.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere