NA24.no

Foto: Elin Reitan (Mediehuset Nettavisen)

Atle er Kongen av New York

Sist oppdatert:
- Har fått forespørsler som ikke egner seg på trykk, sier nordmannen.

FORNEBU (NA24): - Det startet egentlig som en spøk, sier Atle Hovde, til Nettavisen NA24.

Ved siden av en snerten Mini, dekorert med bilder av utsikten fra ett av New Yorks mest eksklusive hoteller, står grunnleggeren av concierge- og reisebyråvirksomheten «Kongen av New York», noe tilbakoverlent og forteller hvorfor han omtales med rojalt fortegn.

- Jeg hadde vært så mye i New York at mange av vennene mine kalte meg for «Kongen av New York», og da vi startet reiseselskapet vårt så tenkte vi at det er ett navn du enten elsker, eller hater - men aldri glemmer, fortsetter han med et smil.

- Ingenting er utsolgt
Uten å bruke en eneste krone på markedsføring har den 41-årige nordmannen bygd opp, det han selv betegner som, et moderne reisebyrå.

Ved å reservere hoteller, samt skaffe reiseglade innpass til populære restauranter, barer og nattklubber estimerer han å omsette for cirka 40 millioner kroner i 2014. Selskapet ble grunnlagt i 2010.

- Vi er veldig aktive på sosiale medier, og det er først og fremst gjennom word-of-mouth vi får nye kunder, opplyser Hovde.

Med en bakgrunn som, blant annet, konseptutvikler og hotelldirektør for designhotellet Grims Grenka hadde Hovde et ønske om å utvide sin ekspertise, ved å ligge seg gjennom verdens beste hoteller.

På veien bygde han opp et nettverk utenom det vanlige - og det er disse kontaktene som nå er hjørnesteinene i Hovdes stadig voksende beskjeftigelse.

- Jeg har lært meg at ingenting er utsolgt. Det er alltid mulig å få det du vil ha, smiler reisegründeren.

Men dette gjelder naturligvis kun om man har det riktige nettverket.

- En kongressrepresentant sa en gang; Å komme inn på en nattklubb i New York er like vanskelig som å komme inn på ett av våre kjernekraftverk. Kjønn, alder og utseendet er faktorer som er med på å bestemme hvem som får innpass, men vi sørger for at de som vil kan få oppleve New Yorks berømte uteliv, skryter Hovde.

(Artikkelen fortsetter under bildet)


- Nesten alt vi selger har jeg personlig prøvd ut
Selv om det var The Big Apple som var utgangspunktet for Hovdes moderne reisebyrå har beskjeftigelsen forgreinet seg til tilsvarende rojaliteter i 30 storbyer, deriblant Miami og Las Vegas.

- Nesten alt vi selger har jeg til personlig prøvd ut, men vi har ett nettverk med 20 personer som hele tiden rapporterer til oss om ting som skjer. Hver dag får jeg en liste med oversikt over, for eksempel, nye restauranter, en hotelldirektør som slutter og som kan ha gjort at hotellet er dårligere, informasjon om at et sted som var veldig bra på lørdag nå er blitt veldig bra på tirsdag og så videre, ramser han.

Til tross for at Hovde vederlagsfritt gir deg innpass der du måtte ønske, er det kun dem som bestiller hotell via hans reisebyrå som får hans høyt etterspurte hjelp.

- Vi jobber kun med håndplukkede hotell. Vil du bo på et vanlig hotell så er ikke vi riktig partner, sier Hovde, som forteller at alle hotellene i hans portefølje har en ting til felles.

- Det er at jeg eller en i Kongen av New York har bodd der, og at vi har en unik avtale med hotellet som gir gode priser og en eller annen «goodie» til gjestene.

Selv unngår han å telle de dagene han tilbringer på hotell.

- Vissheten ville gitt han dårlig samvittighet, sier han.

- Men det blir mye, legger Hovde til.

(Artikkelen fortsetter under bildet)


- Rik på opplevelser
De som benytter seg av Hovdes tjenesten er i hovedsak bedrifter samt privatpersoner mellom 30 og 55 år.

Kongen av New York har også mange kjendiser på kundelisten.

- Ja, vi har mange norske, svenske og danske kjendiser som bruker oss. Kundene fra Danmark og Sverige er litt mer high-end, litt flere kjendiser og folk fra finansmiljøet, avslører Hovde.

Har han selv blitt rik på å drive med dette?

Som nevnt regner Hovde med at selskapet vil omsette for omkring 40 millioner kroner i 2014. Dette er opp fra 20 millioner kroner i 2013, som igjen er opp fra 14 millioner kroner året før. I 2010 omsatte selskapet for knappe 3 millioner kroner.

- Jeg har blitt rik på opplevelser, ler Hovde, men legger til: - Vi tjener penger og gjør det ganske bra.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Veldig mange vil spise med en kjendis
Foruten tilgang til New Yorks uteliv melder Hovde at «middag med en kjendis» er en hyppig etterspurt opplevelse.

- Veldig mange kommer til oss og sier at de vil spise med en kjendis. Dette er noe som egentlig er helt umulig å oppfylle, men som vi allikevel imøtekommer hver eneste dag. Det er veldig mange jenter som spør oss om dette, og vi kan selvfølgelig aldri garantere noe, men vi vet om mange av stedene kjendisene spiser på.

Luftballongturer, matlagingskurs med verdenskjente kokker, drinkkurs og bryllup i New York er blant andre oppgaver det moderne reisebyrået utfører på regelmessig basis.

- Vi kan også fikse billetter til både populære sportsarrangement og konserter med høyprofilerte artister. Selv om det er utsolgt så ordner vi billetter, men du må være villig til å betale for det - for slikt kan koste penger, sier Kongen av New York.

- Hvor mye snakker vi om her?

- Det var et ektepar som vi fikk inn på en konsert i London nylig og de betalte 30.000 kroner per person for å komme inn. Vi har også ordnet inngang til boksekamper i Las Vegas med sitteplasser helt nede på gulvet, der kjendiser som Sylvester Stallone sitter. Noe slikt kan koste mellom 15.000 og 30.000 kroner.

- Hva er den villeste forespørselen dere har fått?

- Vi har fått forespørsler som ikke egner seg på trykk, ler Hovde, uten ønske om å utdype.

- Ikke bra nok for en hovedstad
Trass suksessen i USA har Hovde ingen umiddelbare planer om å etablere en Kongen av Oslo.

- Vi ønsker ikke å gjøre dette for nordmenn i Norge, men vi hjelper veldig mange utledninger som kommer til Oslo. Spesielt utenlandske firma. Mange av de store firmaene vi jobber med har søsterorganisasjoner i USA, London og Singapore og når de kommer hit til Norge så gjør vi det samme som for dem som vi gjør for nordmenn på utenlandsreise.

En undersøkelse gjennomført av Innovasjon Norge viser at restauranttilbud og lav kvalitet kombinert med høye priser er noe av det som topper listen over det tilreisende til Norge er minst fornøyd med.

Gründer av conciergetjenesten, Attention To Details (ATD), Stig Egard, uttalte til Nettavisen NA24 tidligere denne måneden at kundene han sender til Norge synes det som serveres av mat både er dyrt og dårlig.

Hovde sier seg enig i dette.

- Prisnivået er for høyt, og tilbudet er ikke bra nok for å være en hovedstad.

Han å mener allikevel at utviklingen raskt går i riktig retning.

- Det har skjedd veldig mye positivt i Oslo de siste to årene, og Oslo fremstår som mye mer urbant og spennende nå enn det gjorde før. Men fremdeles er det et prisnivå som skremmer selv en nordmann fra å gå ut spesielt ofte.

Hovde smiler.

- Det er det som er så bra med New York - der kan du få vedens beste måltid til 20 dollar, men du kan også betale 1000 dollar om du vil.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere